نویسنده: حسینی، سید تقی؛
زمستان 1385 - شماره 8 (6 صفحه - از 54 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : رنگ ، روانشناسی ، روانشناسی رنگ ها در فضا ، دانشآموزان ، رنگ زرد ، نور ، روانشناسی رنگها در فضاسازی آموزشگاهها ، طول موج ، فضا سازی آموزشگاهها ، محیط
"دکتر مسعود غفاری،روانشناس،با اشاره به اینکه رنگ همچون موسیقی در ایجاد هیجانات رغبتی مثبت و منفی مؤثر است و به تبع آن،گونههای معینی از رفتار را شکل میدهد،و تأکید میکند: «همانطور که هیجانات ناشی از موسیقی، رفتارهای ریتمیک به فرد میدهد،شدت طول موج رنگ نیز میتواند،هیجانات و رفتارهای خاصی را به وجود میآورد. » به نظر میرسد،طراحی و رنگآمیزی محیطهای آموزشی، به خصوص در دورههای تحصیلی،از اهمیت خاصی برخوردار است،ولی بنا به تحقیقاتی در این زمینه،آنچه تاکنون در این راستا انجام شده و هر نوع اقدامی که از سوی مجریان و طراحان آموزشی در جهت استفاده از رنگهای مطلوب و مناسب در کلاسهای درسی صورت گرفته،هدفهای موردنظر را محقق نکردهاند. بهرام صالح صدقپور،محقق و پژوهشگر در زمینهی انتخاب رنگ مناسب برای فضای آموزشی،بر اهمیت نقش رنگ در تعلیم و تربیت تأکید میکند و در خصوص تأثیرات روانشناختی رنگها بر دانشآموزان میگوید:«رنگهای روشن،بهویژه رنگهای گرم(قرمز، نارنجی و زرد)،سبب هوشیاری ذهنی و افزایش فعالیتهای خاص بهرهی هوشی میشود. در نتیجه،استفاده از رنگ مناسب در محیطهای آموزشی،بنا به خصوصیات سنی،فرهنگی و اجتماعی برای هر یک از دورههای تحصیلی،از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه مجریان و مسؤولان آموزشی قرار گیرد. دکتر حاج حسنینژاد،براساس تقسیمبندی رنگها برای هر دورهی تحصیلی،استفاده از رنگهای خاصی را پیشنهاد میکند:«در دورهی ابتدایی بهتر است سقفها سفید و دیوارها به دور از شفافیت باشند. » دکتر غفاری نیز بر متفاوت بودن رنگ کلاسها با دیگر قسمتهای مدرسه تأکید میکند و معتقد است:«رنگ محیط (به تصویر صفحه مراجعه شود) آمفی تئاتر،کتابخانه،سالن غذاخوری، سالن ورزشی و..."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)