Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی حوزه جامعه شناسی آموزش و پرورش

نویسنده:

(4 صفحه - از 52 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش ، حوزه جامعه‌شناسی آموزش و پرورش ، جامعه ، جامعه‌شناسی ، مدارس ، تربیتی ، درس جامعه‌شناسی تربیتی ، دانش‌آموز ، حوزهء جامعه‌شناسی آموزش و پرورش ، دورکیم

خلاصه ماشینی:

"بنابراین این درس به عنوان کمک‌دهنده‌ به مسائل آموزشی در حوزهء علوم تربیتی‌ مطرح شد،از دسترس جامعه‌شناسان خارج گشت و دیگر بر مسائل اجتماعی آن تأکید نمی‌شد. در این مرحله، دیدگاه‌های مختلف جامعه‌شناسی در مورد آموزش و پرورش مطرح شدند و مدارس‌ به عنوان سازمان‌های باز تولید فرهنگی‌ در نظر گرفته شدند و روی برنامهء پنهان‌ مدارس تأکید شد. در نتیجه،می‌بایست به عوامل بیرونی‌ که روی پیشرفت درسی دانش‌آموز تأثیر می‌گذاشت،مانند محیط اجتماعی،شرایط زندگی خانوادگی،روش‌های تربیت والدین‌ و جامعه‌پذیری خانواده و عوامل درونی‌ مؤثر بر پیشرفت درسی،مانند برنامهء پنهان، کنش‌های متقابل در کلاس درس و یا کارکرد جامعه‌پذیری و انتقال فرهنگ از دید جامعه‌شناسی هم تأکید می‌شد. به این ترتیب،آموزش و پرورش به مثابه‌ یکی از نهادهای مهم جامعه مانند خانواده، مذهب و یا پزشکی در نظر گرفته شد و دیگر توجه جامعه‌شناسان به حل مسائل و مشکلات مدرسه یا آنچه که معلمان مهم‌ تلقی می‌کردند،محدود نبود،بلکه به‌ بررسی این نهاد قدیمی جامعه با دید جامعه‌شناسی پرداختند. تحت عنوان‌ جامعه‌شناسی آموزش و پرورش،نهاد آموزش و رابطهء متقابل آن با سایر نهادهای‌ جامعه،تأثیر شرایط محیطی روی یادگیری‌ و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز،دگرگونی‌ در شکل آموزش و رابطهء آن با شرایط اجتماعی،تأثیر کنش‌های متقابل در کلاس‌ درس روی دانش‌آموزان،شکل سازمانی‌ حاکم بر آموزش و پرورش و نقش و پایگاه‌ افراد در این سازمان موردتوجه قرار گرفت. بر طبق دیدگاهی که تا دههء 1960 بر آموزش و پرورش حاکم بود، کارکردهای مدرسه بر ایجاد انسان اجتماعی‌ مناسب برای جامعه تأکید داشت و در این‌ راستا بود که بهترین‌ها برای مناسب‌ترین‌ نقش‌های اجتماعی آماده شوند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.