چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر استفاده از بانکداری همراه توسط مشتریان (مطالعه موردی: مشتریان شعب بانک ملی استان مازندران) است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری از کلیه مشتریان شعب بانک ملی استان مازندران تشکیل شده و تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر انتخاب شده است. روش نمونه-گیری روش غیراحتمالی در دسترس است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه است که روایی و پایایی آن تائید شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار پیالاس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل موثر (انتظار عملکرد، شرایط تسهیل کننده، انگیزه، ارزش قیمت، عادت، کیفیت سیستم و کیفیت خدمات) بر بانکداری همراه تاثیر معنادار دارد. همچنین مصرف مشتری از بانکداری همراه بر رضایت و وفاداری تاثیر معناداری دارد و فرضیههای انتظار تلاش، تاثیر اجتماعی و کیفیت اطلاعات بر بانکداری الکترونیک تاثیرمعنادار ندارد.
Business and business practices are one of the most important areas that were rapidly and strongly influenced by the use of new information and communication technologies and the Internet. One of these services is mobile banking. The purpose of this study is to investigate the factors affecting the use of mobile banking by customers of National Bank branches in Mazandaran province. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population of the study was the customers of the branches of the National Bank of Mazandaran province, from which 384 people were selected based on the Cochran's formula and the available probability sampling method. The data collection tool was a questionnaire and PLS software was used for its analysis. The results showed that performance expectations, facilitator conditions, motivation, price value, habit, system quality and service quality have a significant effect on e-banking. Also, customer consumption of e-banking has a significant effect on satisfaction and loyalty and the hypotheses of effort expectation, social impact and information quality do not have a significant effect on e-banking.
خلاصه ماشینی:
مروري بر پژوهش هاي پيشين رحمان و همکاران ٢٣(٢٠٢٠) در پژوهشي با عنوان "عوامل حياتي تأثيرگذار بر قصد رفتاري مصرف کنندگان نســبت به بانکداري همراه در مالزي " به اين نتيجه دســت يافتند که قصــد رفتاري مصــرف کنندگان به طور معني داري و مثبت تحت تأثير سودمندي درک شده و سهولت استفاده قرار گرفت ، در حالي که رابطه منفي معناداري بين قصد رفتاري مصرف کننده و خطر ادراک شده مشاهده شد.
عباس زاده و همکاران (١٣٩٥) در مطالعه خود با عنوان باجه الکترونيکي بانکي مبتني بر تلفن همراه و فنآوري NFC به اين نتيجه دســت يافتند که مشــتري بعد از حضــور در شــعب بانک ها مي تواند بجاي مراجعه به باجه هاي ســـنتي ، باجه الکترونيک را انتخاب کنند و تلفن همراه خود را براي برقراري ارتباط بر روي کيوسک NFC قرار دهد.
پژوهش هاي حاجي زاده و اسماعيل پور(١٣٩٥) و وانگ و همکاران (٢٠١٥) و نتايج اين پژوهش نشان داد مصرف مشتري از بانکداري تلفن همراه بر رضايت تاثير معناداري دارد.
پژوهش هاي موســوي زاده و همکاران (١٣٩٣) و ويليامز (٢٠١٤) و اين مطالعه نشـــان داد مصـــرف مشـــتري از بانکداري تلفن همراه بر وفاداري تاثير معناداري دارد.
Rana, NP & Kizgin, H, (2019),Consumer use of electronic banking (M-Banking) in Saudi Arabia: Towards an integrated model, International Journal of Information Management.
Internet banking service quality, e-customer satisfaction and loyalty: the modified e- SERVQUAL model.
10 Hassan & Wood 11 Kumar Et Al 12 Yoon & Steege 13 Raza et al.
22 Gopi & Samat 23 Rehman et al.