چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی آمادگی به اعتیاد بر اساس سواد سلامت در دانشجویان دانشگاه پیام نور آمل در سال 1398-1397 انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشجویان دانشگاه پیام نور آمل بود که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 118 دانشجوی دختر و پسر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مقیاس آمادگی اعتیاد و پرسش نامه سواد سلامت برای جمع آوری داده ها استفاده شدند. یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که بین آمادگی به اعتیاد و مولفههای سواد سلامت (دسترسی، مهارت خواندن، فهم، ارزیابی، تصمیم گیری و کاربرد اطلاعات) روابط منفی معنی داری وجود داشت. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نمره کل سواد سلامت توانست به شکل منفی و معناداری 18 درصد واریانس آمادگی به اعتیاد را پیش بینی کند. از بین مولفه های سواد سلامت، فهم و تصمیم گیری و کاربرد اطلاعات توانستند 21 درصد از واریانس آمادگی به اعتیاد را به شکل منفی و معناداری تبیین کنند. نتیجه گیری: می توان گفت سواد سلامت از متغیرهای مرتبط با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان می باشد که باید در پیشگیری و درمان اعتیاد مورد توجه قرار گیرد.
Objective: The aim of this study was to predict addiction readiness based on health literacy in students of Payam Noor University of Amol in 2018-2019. Method: This study was descriptive-correlational. The statistical population of the present study included all students of Payam Noor University of Amol who were studying in the academic year 2018-2019. A total sample of 118 male and female students was selected using convenience sampling method. The addiction potential scale and the health literacy questionnaire were used to collect data. Results: The results showed that there were significant negative relationships between addiction readiness and health literacy components (access, reading skill, comprehension, evaluation, decision making, and information use). Also, the results of regression analysis showed that the total score of health literacy could significantly and negatively predict 18% of the variance of addiction readiness. Among the components of health literacy, comprehension and decision making and information use could significantly and negatively predict 21% of the variance of addiction readiness. Conclusion: It can be said that health literacy is one of the variables related to addiction readiness in students which should be considered in the prevention and treatment of addiction.
خلاصه ماشینی:
همچنین ، نتایج پژوهش ووزیکیس و همکاران (٢٠١٤) نشـان داد که سـواد سـلامت باید به یک موضـوع اصـلی سـیاسـت در یونان تبدیل شـود، که عمدتا در سـنین جوانی تمرکز داشـته باشـد، و رفتارهای سـالم یا ناسـالم بر سـلامتی در طول زندگی اثرگذار اسـت .
Reed, Wang, Shillington, Clapp & Lange پذیرفته نشــد (باکر، پارکر، ویلیامز، کلارک و نورس ١، ١٩٩٧).
Baker, Parker, Williams, Clark & 5.
Rolová, Barták, Rogalewicz & Nurss Gavurová 2.
Cho, Lee, Arozullah & Crittenden 3.
Berkman, Sheridan, Donahue, Fisher Halpern & Crotty سـلامت ، کیفیت زندگی و سـطح سـلامت روحی افراد را به طور معناداری افزایش میدهد و در کاهش اعتیاد زنان موثر میباشـد.
با توجه به اینکه پرداختن به موضـــوع ســـواد ســـلامت از اهمیت بالایی برخوردار اسـت ، پژوهش حاضـر به دنبال پاسـخ به این سـوال بود که آیا سـواد سـلامت میتواند میزان آمادگی به اعتیاد را پیش بینی کند؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری این پژوهش از نوع مطالعات توصــیفی-همبســتگی اســت .
Von, Ebert, Ngamvitroj, Park & Kang در نظر گرفتن حجم نموـنه ١٠٠ نفر برای تحقیقـات همبســـتگی (دلاور، ١٣٩٠)، تعـداد ١١٨ دانشـجوی دختر و پسـر به عنوان نمونه مورد نظر با اسـتفاده از روش نمونه گیری در دسـترس انتخاب شـدند.
نتایج پژوهش پناهی و همکاران (١٣٩٧) نشـان داد که اجرای مداخله آموزشـی از طریق نرم افزار تلگرام در ارتقای سـواد سـلامت و اتخاذ رفتارهای پیشـگیرانه از مصـرف سـیگار در دانشـجویان موثر اسـت .
Degan, Kelly, Robinson & Deane 3.