Skip to main content
فهرست مقالات

سخن سردبیر: جهانی شدن مصرف و سبک های زندگی

نویسنده:

(2 صفحه - از 2 تا 3)

کلید واژه های ماشینی : جهانی‌شدن، فرهنگ، جهانی‌شدن مصرف و سبک‌های زندگی، جهانی شدن مصرف، رسانه‌ای، تجدد، مصرف و سبک‌های، بازار، زندگی، فرایند

خلاصه ماشینی:

"3. رویکرد مظنونین به فرایند جهانی‌شدن فرهنگ‌ها عده‌ای دیگر از صاحب‌نظران،همچون بنیامین باربر12اذعان‌ می‌کنند که فرهنگ مردم‌پسند آمریکایی تلاش کرده است تا به لحاظ اقتصادی و فرهنگی،جهان را اشباع،و سنت‌ها،زبان‌ها و رسوم‌ محلی را تضعیف کند. به نوشته‌ی باربر،دو روند متناقض در جهان امروز به طور هم‌زمان وجود دارند:از یک طرف ما شاهد شکل‌گیری یک بازار اقتصادی توسعه‌طلب و همگون‌ساز هستیم که تحت سلطه‌ی‌ شرکت‌های چندملیتی به همگون‌سازی و ادغام فرهنگ‌های محلی‌ در یک فرهنگ جهانی مشغولند،و از سوی دیگر،شاهد رشد محلی‌گرایی،خاص‌گرایی و طرح سیاست«هویت»در شکل‌های‌ مذهبی،قومی و نژادی آن هستیم. جان فیسک،یکی از نظریه‌پردازان مکتب‌ مطالعات فرهنگی آمریکا در این زمینه می‌نویسد:«هالیوود و تا حد کم‌تری‌ اروپا ممکن است بر جریان بین‌المللی اخبار و برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ مسلط باشند،اما هیچ مدرکی دال بر افزایش جهانی محبوبیت کشورهای‌ غربی و ارزش‌های آن‌ها وجود ندارد،سلطه در حوزه‌ی اقتصاد لزوما به‌ سلطه‌ی مشابهی در عرصه‌ی فرهنگ منجر نمی‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.