چکیده:
معنویت به عنوان یکی از مفاهیم مهم، دنیای بیرونی را تحت تاثیر قرار میدهد و باور خودکارآمدی نیز میتواند عاملی مهم در نظام سازنده شایستگی، انسان باشد. این مقاله با هدف بررسی رابطه معنویت با سطح خود کارآمدی مقابلهای در بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اسلام آباد غرب در فقه روانشناسی نگاشته شده است. در این پژوهش تلاش شده تا تعریف درستی از معنویت از دیدگاه بزرگان و همچنین خودکارآمدی مقابلهای و رابطه این دو با استفاده از تحقیقهای انجام شده در این زمینهها ارائه شود. پژوهش حاضر نشان میدهد که بین سطح معنویت و خودکارآمدی مقابلهای رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. در نتیجه میتوان گفت که دستورات اسلامی و معنویت، میتواند شکل دهنده و تأثیرگذار بر سبک زندگی افراد به خصوص دانشجویان باشد و مـیتوانـد زمینه رشد و شکوفایی آنها را مهیا گرداند. بنابراین معنویت یک سازه چند وجهی با تاثیر گذاری بر مولفه های روانشناختی از جمله باورهای خودکارآمد در روبرو شدن با موقعیت های جاری زندگی، میتواند در ارتقا سازگاری و پیشرفت انسانها نقش موثری ایفا نماید.
Spirituality as one of the important concepts influences the external world, and self-efficacy can also be a major factor in the constructive system of merit. This article aims to investigate the relationship between spirituality and self-efficacy in students of Islamic Azad University, Islamic branch of psychology. This research attempts to present the correct definition of spirituality from the viewpoint of the elders as well as the self-efficacy of coping and their relationship with the use of research in these fields. The present study shows that there is a positive and significant relationship between spirituality level and coping self-efficacy. As a result, it can be said that Islamic commands and spirituality can shape and influence the lifestyles of individuals, especially students, and can provide a source for their growth and prosperity. Therefore, spirituality of a multifaceted structure with an impact on psychological components such as self-efficacy beliefs in dealing with current situations of life can play an important role in promoting the adaptation and development of human beings.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه معنويت با خودکارآمدي در ميان دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلام آباد غرب از ديدگاه روانشناسي اسلامي شيرزاد اميري ، امير احمدي )تاريخ دريافت: ٤١١٦/٤٤/٠٢؛ تاريخ پذيرش: ٤١١٢/٢٠/٤٠( چکيده معنويت به عنوان يکي از مفاهيم مهم، دنياي بيروني را تحت تأثير قرار ميدهد و باور خودکارآمدي نيز ميتواند عاملي مهم در نظام سازنده شايستگي، انسان باشد.
اين مقاله با هدف بررسي رابطه معنويت با سطح خود کارآمدي مقابلهاي در بيين دانشجويان دانشگاه آزاد واحد اسلم آباد غرب در فقه روانشناسي نگاشته شده است.
هدف از اين پژوهش بررسي اين پرسش است که آيا رابطه معنويت با خود کارآمدي )مقابله با مشکلت( در ميان دانشيجويان دانشيگاه آزاد اسلمي واحد اسلم آباد غرب از ديدگاه روانشناسي اسلمي وجود دارد؟ تعارف و مفاهيم مفهوم خودکارآمدي خود کار آمدي ٤ به احساس عزت نفس ٠ وارزش خود، احسياس کفاييت و کيارايي در برخيورد بيا زندگي اطلق ميشود.
برخي محققان به منظور بررسي رابطه معنويت و خودکارآمدي و کيفييت زنيدگي افيراد چنيين نتيجه گيري ميکند که افرادي که باورهاي معنوي عميقيي دارنيد سيطح اعتمياد بيه نفيس و خيود کارآمدي بال و زندگي با کيفيت و هدفداري را دنبال ميکنند )p٤٩ ,٢٠٠٣ ,Adegbol(.
)٢١>p( - آيا ميان سلمت معنوي و خودکارآمدي دانشجويان با توجه به جنسيت آنها تفياوت معنياداري وجود دارد؟ براي بررسيي تفياوت سيلمت معنيوي و خودکاراميدي دانشيجويان بير حسيب جنسييت از t گروهاي مستقل استفاده شده است که نتايج حاصله در جدول ١ ارايه شده است .