Skip to main content
فهرست مقالات

شکاف آموزشی مروری بر تمایز نقش ها و کارکردهای آموزش های رسمی و غیررسمی

نویسنده:

(2 صفحه - از 46 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : معلم ، دانش‌آموزان ، برنامه ، آموزش‌های غیر رسمی ، علاقه‌ها ، مخاطبان ، آموزش‌های رسمی و غیر رسمی ، نقش ها و کارکردهای آموزش ، نظام آموزش رسمی ، تولید

خلاصه ماشینی:

"برای درک تفاوت آموزش‌های رسمی و غیر رسمی،قبل از هر چیز باید به مفهوم تمرکز و عدم تمرکز در برنامه‌ریزی آموزشی بپردازیم که به نوبه‌ی خود در تولید برنامه و منابع و متون آموزشی،اجرای برنامه و میزان مشارکت معلمان و دانش‌آموزان تأثیر دارد. با چنین تصویر و پیشینه‌ای،کارکردها و پیامدهای هریک از دو نظام آموزشی رسمی و غیر رسمی در کشور را چنین می‌توان فهرست کرد: آموزش‌های رسمی آموزش‌های رسمی متمرکز و یکسویه،علی‌رغم‌ برخی دستارودها و نکات مثبت،پیامدهای منفی و زیانبار بسیاری دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: «کم‌اعتباری»نظام رسمی آموزشی نزد دانش‌آموزان، خانواده‌ها و نخبگان فرهنگی و معلمان و«نداشتن‌ اعتماد کافی»آنان به این نظام:جامعه،از یک سو اعتبار علمی آن‌چه را که مدرسه به دانش‌آموزان برای‌ رشد استعدادهایشان یاد می‌دهد،زیر سؤال می‌برد، و از سوی دیگر،نسبت به این‌که چنین دانش‌هایی‌ منطبق با نیازها هستند و می‌توانند فراگیران را برای زندگی‌ بهتر در آینده یاری کنند،سخت بی‌اعتماد است. این‌ موضوع در عصر اطلاعات که هر لحظه دانش،ایده‌ها و اندیشه‌های جدیدی به منصه‌ی ظهور و بروز می‌رسند،نوای پس‌افتادگی و تأخر ایجاد می‌کند این‌ فاصله و تأخیر اگر تا چند سال پیش تحمل می‌شد، اما اکنون و در شرایط فعلی که اکثر فراگیران به مدد فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی،به منابع جدید دست‌رسی دارند،دیگر پذیرفته نیست و موجب پس‌ زدن نظام رسمی همراه با دلزدگی از آن می‌شود. در مجموع می‌توان گفت،تغییر و تحول در شرایط فرهنگی و اجتماعی،رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی،تنوع علاقه‌ها و نیازهای مخاطبان و فراگیرندگان،در کنار ناکارامدی نظام آموزشی رسمی، به دلیل رویکرد یکسویه و غیر تکاملی،فقدان تنوع و تکثر،انعطاف‌ناپذیری،محدودیت‌های فضاهای‌ خشک رسمی و عدم انطباق با مقتضیات زمان،موجب‌ استقبال از آموزش‌های غیر رسمی از سوی فراگیرندگان‌ دانش‌آموزان شده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.