چکیده:
هدف از انجام تحقیق، اولویت بندی عوامل مدل توانمندسازی جامع در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی به روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی است و با توجه به انواع مختلف تحقیق توصیفی ، در این طرح از نوع پیمایشی یا زمینه یابی است. جامعه آماری تحقیق، خبرگان می باشند که با شرایط عضویت 32 نفر به عنوان خبره به عنوان نمونه انتخاب شده اند. عوامل مدل توانمندسازی جامع دارای 2 بعد(فردی و جمعی) و 11 مولفه و 28 شاخص گردید و بعد از تشکیل مدل نهایی به طبقه بندی و اولویت بندی مولفه ها بر مبنای تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و تشکیل جدول مقایسات زوجی گروهی و بر مبنای نرم افزار Expert Choice آنالیز انجام گردید. نتایج نظرسنجی سلسله مراتبی مقایسات زوجی نشان داد که مولفه آموزش خلاقیت محور در بعد فردی بیشترین نقش را در توانمندسازی ایفا می کند که نشان می دهد این مولفه باید بیشتر در برنامه های سازمان قرار گیرد و در بخش جمعی نیز مولفه رهبری مشارکتی بیشترین اهمیت را در این بعد داشته است که نشان می دهد جهت تعالی سازمان در تیم ها و گروه ها رهبری نقش ارزنده ای خواهد داشت. که نشان از اهمیت این شاخصها و لزوم توجه به این موارد در توانمندسازی جامع دارد. لذا درکل لزوم توجه به مقولات میتواند سطح توانمندسازی را در حد قابل قبولی بالا ببرد و لازم است مدیران و متولیان در سازمانها بیشتر به مولفه های توانمندسازی و شاخصهای مؤثر بر آن اهمیت بدهند.
The aim of the study is to prioritize the factors of the comprehensive empowerment model in the treatment sector of the Social Security Organization through hierarchical analysis (AHP) method. The research method is descriptive and analytical and according to different types of descriptive research, in this project it is a survey or field finding type. The statistical population of the study is experts who have been selected as experts as a sample with the membership conditions of 32 people. The factors of the comprehensive empowerment model had 2 dimensions (individual and collective) and 11 components and 28 indicators. Expert Choice analysis software was performed. The results of the hierarchical pairwise comparison survey showed that the component of creativity-based education plays the most important role in empowerment in the individual dimension, which shows that this component should be more in the organization's programs and in the collective part the component of participatory leadership This dimension has shown that leadership will play a valuable role in the organization's excellence in teams and groups. Which shows the importance of these indicators and the need to pay attention to these issues in comprehensive empowerment. Therefore, in general, the need to pay attention to categories can increase the level of empowerment to an acceptable level, and it is necessary for managers and trustees in organizations to pay more attention to the components of empowerment and the indicators that affect it.
خلاصه ماشینی:
عوامل مدل توانمندسازي جامع داراي ٢ بعد(فردي و جمعي ) و ١١ مولفه و ٢٨ شاخص گرديد و بعد از تشکيل مدل نهايي به طبقه بندي و اولويت بندي مولفه ها بر مبناي تحليل سلسله مراتبي (AHP) و تشکيل جدول مقايسات زوجي گروهي و بر مبناي نرم افزار Expert Choice آناليز انجام گرديد.
نتايج نظرسنجي سلسله مراتبي مقايسات زوجي نشان داد که مولفه آموزش خلاقيت محور در بعد فردي بيشترين نقش را در توانمندسازي ايفا مي کند که نشان مي دهد اين مولفه بايد بيشتر در برنامه هاي سازمان قرار گيرد و در بخش جمعي نيز مولفه رهبري مشارکتي بيشترين اهميت را در اين بعد داشته است که نشان مي دهد جهت تعالي سازمان در تيم ها و گروه ها رهبري نقش ارزنده اي خواهد داشت .
نمودار ارزش وزني و نرخ حساسيت بعد جمعي بحث و نتيجه گيري توسط نظرسنجي سلسله مراتبي مقايسات زوجي به رتبه بندي مولفه ها پرداخته شد که مولفه آموزش خلاقيت محور در بعد فردي بيشترين نقش را در توانمندسازي ايفا مي کند که نشان مي دهد اين مولفه بايد بيشتر در برنامه هاي سازمان قرار گيرد که با پژوهش جاياواردنا(٢٠١١) مطابقت دارد و در بخش جمعي نيز مولفه رهبري مشارکتي بيشترين اهميت را در اين بعد داشته است که نشان مي دهد جهت تعالي سازمان در تيم ها و گروه ها رهبري نقش ارزنده اي خواهد داشت .
"Effects of servant leadership on gratitude, empowerment, innovativeness and performance: Turkey example".
"Examining the Effects of Employee Empowerment, Teamwork, and Employee Training on Organizational Commitment" , 5th International Conference on Leadership, Technology, Innovation and Business Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences 229 ( 2016 ), 298-306.