چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عضویت، فعالیت و بهرهگیری از شبکههای اجتماعی با خلاقیت و نوآوری سازمانی مدیران مدارس متوسطه انجام شد. روش تحقیق توصیفی (همبستگی) بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مدارس مقطع متوسطه شهرستان ورامین به تعداد 121 نفر بودند. حجم نمونه مطابق با جدول کرجسی و مورگان 92 نفر برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه الف) خلاقیت تورنس (1992) ب) پرسشنامه نوآوری سازمانی محقق ساخته برگرفته از پرسشنامه ساعتچی، کامکاری و عسکریان (1389) و ج) پرسشنامه شبکه های اجتماعی محقق ساخته برگرفته از راس و همکاران (2009) استفاده شد. داده های گردآوری شده با بهرهگیری از آزمون خی دو و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد بین عضویت مدیران مدارس متوسطه در شبکه های اجتماعی و میزان بهرهگیری آنان از سه شبکه اجتماعی پر استفاده نظیر تلگرام، واتساپ و فیسبوک با سطح خلاقیت فردی و نوآوری سازمانی آنان رابطه معنادار وجود دارد. در واقع مدیرانی که در شبکههای اجتماعی (تلگرام، واتساپ و فیسبوک) فعالتر هستند از خلاقیت فردی و نوآوری سازمانی بالاتری برخوردارند.
This study aimed to investigate the relationship between membership and use of social networking with the creativity and innovation of high school principals. The research was descriptive (Correlation). The statistical population included all principles of secondary schools in Varamin city in the first and second period, that they are 121 people (62 females and 59 males). Bu using Cochran formula, a sample of 92 people are selected. To collect data, three questionnaires are used: a) Torrance creativity (1992) b) organizational innovation researcher-made questionnaire from the Saatchi, Kamkari and Askarian (2011) c) social networks from researcher. The collected data were analyzed in SPSS using Chi Sqare test and Pearson Corrolation. The results showed that there is a significant relatonship between membership and use of social networks such as telegrams, WhatsApp and Facebook with creativity and innovation of secondary school principals. On basis of results, principals who have more activity in social networks and also have more creativity and innovation.