چکیده:
پیشگیری از بزهکاری و شیوههای آن» امروزه از موضوع های جدی مورد بحث در
علوم جنایی است. دین به خصوص اسلام به عنوان یکی از عوامل موثر در مقابله و
پیشگیری از جرائم دارای عناصر پیشگیری با اهمیتی است که در جرم شناسی باید
مورد توجه قرارگیرد. دین مبین اسلام برای پیشگیری از وقوع جرائم و پاک و منزه
ماندن جامعه از پلیدیهاء راهکارهایی را معرفی مینماید که اگر افراد جامعه به این
امور پایبند باشند و به آنها باور داشته باشند از جرایم بسیاری پیشگیری میشود.
پیشگیری از جرم در برگیرنده مجموعه تدابیر غیر کیفری است که از طریق از بین
بردن یا کاهش فرصتهای مناسب برای وقوع جرم و نامناسب جلوه دادن شرایط و
موقعیت پیش جنایی از ارتکاب بزه جلوگیری میکنند. مقاله حاضر با ارائه این
راهکارها در این زمینه به بحث در مورد مبانی فقهی آن میپردازد.
خلاصه ماشینی:
پیشگیری از جرم در برگیرنده مجموعه تدابیر غیر کیفری است که از طریق از بین بردن یا کاهش فرصت های مناسب برای وقوع جرم و نامناسب جلوه دادن شرایط و موقعیت پیش جنایی از ارتکاب بزه جلوگیری می کنند.
(همان ، ج ٧ ، صص ٤١٢ و ٥٧٥-٥٧٤) در دیدگاه دینی و اسلامی مسأله پیشگیری از جرم در انحای مختلف و با اشکال گوناگون اگرچه بدون کلمه سازی و اصطلاح پردازی ، به لحاظ محتوایی تحت عناوینی چون مقدمه حرام ، سد ذرایع ، و امر به معروف و نهی از منکر مطرح بوده است .
(همان ، ص ٨٤) برخی از فقها معتقدند در امر به معروف و نهی از منکر شرط است که آمر و ناهی ، عادل باشد و بر انسان فاسق ، تکلیفی از این نظر نیست و اینان برای اثبات مدعای خویش به آیاتی از قرآن ( از جمله آیه های ٢ و ٣ سوره الصف و آیۀ ٤٤ سوره البقره ) تمسّک جسته اند و نیز گفته اند: هدایت دیگران فرع بر هدایت یافتن است و مستقیم کردن دیگران فرع بر استقامت است و کسی که عاجز از اصلاح خویشتن است از اصلاح دیگران عاجزتر است .
مثال : منعقد کردن عقد بیع در حالی که قصد ربا از آن می کند بنابراین خود عقد بیع برای امور مباح وضع شده است ولی فاعل آن یک امر حرامی را قصد می کند و هم چنین فعل کسی که به عنوان محلل ٢٨٠ واقع می شود هرچند قصد نکاح از اجزاء خطبه می کند ولی انگیزه و منظور اصلی او 1 محلل واقع شدن و حلال کردن زن می باشد.