چکیده:
مکتب «مطالعات انتقادی» در حقوق و «جریان جدید» در حقوق بین الملل، جنبش های نوظهوری هستند که با هدف انتقاد همهجانبه از وضع موجود و طرح مبانی جدید به منظور نیل به وضع مطلوب، فلسفهورزی نموده اند. در پژوهش حاضر سعی شده است تا حد امکان مهمترین ابعاد نقد «جریان جدید» از جریان اصلی حقوق بین الملل بیان شود تا خواننده با منطق انتقادی این جریان آشنا شود و امکان اصلاح ساختاری حقوق بین الملل در پرتو اندیشة انتقادی را ارزیابی کند. ازاینرو مسئلة اصلی پژوهش حاضر این است که آیا جریان جدید توانسته در عین حال که نقدی شالوده شکن به ریشه ها، ساختار و ماهیت حقوق بینالملل وارد میکند، از یک سو گرفتار شکگرایی رادیکال و پوچ انگاری نشود و از سوی دیگر بینشی ایجابی نسبت به وضع مطلوب حقوق بین الملل ارائه کند. این پژوهش با بررسی اصلی ترین حوزههای نقد «جریان جدید» به این نتیجه رسید که این جریان نه تنها بینشی ایجابی نسبت به حقوق بین الملل ارائه میدهد، بلکه با ایجاد نوعی معرفت شناسی انتقادی و ارتقای جایگاه استدلال عقلانی، راه خود را از شکگرایی رادیکال و پوچ انگاری معرفت شناختی کاملاً متمایز می کند.
The Critical Studies Movement in law and the New Stream in international law are emerging movements that seek to criticize the status quo and to design new foundations in order to achieve the desired condition. In the present research, the most important aspects of the critique of the New Stream of international law’s mainstream have been expressed in order to familiarize the reader with the critical logic of this movement and the possibility of structural reform of international law in light of critical thinking has been assessed. Hence, the main question of the present research is whether the new stream has provided a deconstructing criticism to the roots, the structure and nature of international law that on the one hand, does not lead to radical skepticism and nihilism, and on the other hand, provides a more positive insight into the desired status of international law. By examining the main areas of the critique of the New Stream, it is concluded that although the intellectuals of this movement were incapable of providing a positive insight into international law, by creating a kind of critical epistemology and promoting the position of rational reasoning, they are quite distinct from radical skepticism and epistemic absurdity.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با بررسي اصلي ترين حوزه هاي نقد «جريان جديد» به اين نتيجه رسيد که اين جريان نه تنها بينشي ايجابي نسبت به حقوق بين الملل ارائه مي دهد، بلکه با ايجاد نوعي معرفت شناسي انتقادي و ارتقاي جايگاه استدلال عقلاني ، راه خود را از شک گرايي راديکال و پوچ انگاري معرفت شناختي کاملا متمايز مي کند .
Purvis, Nigel, “Critical Legal studies in Public International Law”, Harvard International Law Journal, Vol. 32, No. 1, 1991, p.
Koskenniemi, Martti, From Apology to Utopia; The Structure of International Legal Argument, Cambridge University Press, 2005, pp.
), International Law Theories: An Inquiry into Different Ways of Thinking, Oxford University Press, 2016, p.
بنابراين ، سنت فکري «جريان جديد» بر اين عقيده است که روايت تاريخي جريان اصلي بسيار خطي و بي ثبات است و منافع را در لفافۀ حقوقي پنهان مي کند و لازم است رابطۀ ميان تاريخ و حقوق بين الملل مجددا بازتعريف شود.
Koskenniemi, Martti, The Gentle Civilizer of Nations: The Rise and fall of International Law 1870- 1960, Cambridge University Press, 2004, pp.
Koskenniemi, Martti, The Gentle Civilizer of Nations: The Rise and Fall of International Law 1870-1960, New York, Cambridge University Press, 2004.
Koskenniemi, Martti, From Apology to Utopia; The Structure of International Legal Argument, New York, Cambridge University Press, 2005.
Martti Koskenniemi and the Critical Legal Project”, German Law Journal, Vol. 7, Issue 12, 2006.
Martti Koskenniemi and the Critical Legal Project”, German Law Journal, Vol. 7, Issue 12, 2006.