چکیده:
اضطراب یکی از اختلالاتی است که در تمام جوامع بشری شیوع آن بالاست و متخصصان جهت ارایه
راهکارهای موثر در کاهش اضطراب و پیامدهای آن که ارتباط مستقیم با کیفیت زندگی و سلامت عمومی
دارد, تلاشهای بسیاری انجام دادهاند. در این راستا شیوهها و طرق مختلفی رجود دارد که هر مورد در نع
خود. کارایی ویژهای دارد و شناخت درمانی مبتئی بر هن آگاهی یکی از شیوههای کاهش اضطراب و
افزایش کیفیت و سلامت روانی این افراد است. هدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر
کیفیت زندگی و سلامت عمومی افراد مبتلا به اضطراب فراگیر بود. بدین منظور تعداد ۲۸ نفر از زنان مراجعه
کننده به مرکز مشاوره یاریگر شهر تهران که تشخیص اضطراب فراگیر گرفته بودند. به روش در دسترس
تخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروم ازمایش و کنترل تقسیم او قبل و بعد از آموزش, هر
دو گروه با پرسشنامههای کیفیت زندگی (۲۷170) و سلامت عمومی (() ۲۳1)) مورد آزمون قرار گرفتند.
سپس گروه آزمایش در ۶ جلسه ی ۹۰ دقیقهای تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفت. ولی گروه کنترل
هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. نتایج تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بر
کیفیت زندگی و سلامت عمومی بیماران تحت آموزش موثر بوده است. بنابراین میتوان نتیجته گرقت که
ذهن آگاهی میتواند به عنوان یک روش موثر در کاهش اضطراب و افزایش کیفیت زندگی و مسلامت
عمومی این مبتلایان مورد استفاده قرار گیرد.
رAnxiety is one of the disorders that is prevalent in all human societies and experts to present
Effective solutions to reduce anxiety and its consequences that are directly related to quality of life and public health
Yes, they have made many efforts. In this regard, there are different methods and ways that each case in Na
Yourself. It has a special effect and cognitive therapy based on this awareness is one of the ways to reduce anxiety and
Increase the quality and mental health of these people. The purpose of this study is the effectiveness of mindfulness training
The quality of life and general health of people with anxiety was pervasive. For this purpose, 28 women were referred
To the Yarigar Counseling Center in Tehran, who had been diagnosed with generalized anxiety disorder. By available methods
Were randomly divided into two groups of test and control divided before and after training, each
Both groups were tested with quality of life questionnaires (27170) and general health (231) ().
The experimental group was then trained in mindfulness training in 6 sessions of 90 minutes. But the control group
He did not receive any intervention. The results of analysis of covariance showed that mindfulness training
The quality of life and general health of patients undergoing education has been effective. Therefore, it can be concluded that
Mindfulness can be used as an effective way to reduce anxiety and increase quality of life and health
Generally used in these patients.