چکیده:
پژوهش حاضر با هدف کارآمدی آموزش معنویت مبتنی بر آموزههای اسلامیبرارتقاء هوش عاطفی
دردانشجویان انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد قروه که
در سال تحصیلی ۹۳-۹۵ مشغول به تحصیل میباشند را شامل میباشد. در این پژوهش ۳۰ دانشجو با
نمونهگیری تصادفی بعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدند. نمونه آماری گروه آزمایش ۱۵ نفر از
دانشجویانی که در جلسات معئویت به صورت داوطلب شرکت کردهاند را شامل میباشد. نموئه
آماری گروه کنترل ۱۵ از دانشجویان که در جلسات معنویت شرکت نکردند (از پین دانشجویان دانشگاه
بصورت تصادفی انتخاب شدند) را شامل میباشد. روشی پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه
آزمایش و کنترل میباشد. گروه آزمایش تحت ٩ حلسه دو ساعته معئویت قرار گرفتند اما گروه
کنترل تحت هیجگونه آموزشی قرار نگرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پرسشنامه
هوش عاطفی سیبریاشرینگ استفاده شد و برای تحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها نشان داد که آموزش معنویت با تاکید بر آموزههای دین مبین اسلام به طور معنی داری در ارتقا
میزان هوش عاطفی در دانشجویان مور است (۳-۰/۰۰۱)
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of spirituality teaching based on Islamic teachings to improve emotional intelligence
It was done on students. The present study population is all students of Payame Noor University, Qorveh Branch
Includes those studying in the 93-95 academic year. In this study, 30 students with
Random sampling was selected as the sample size of the study. Statistical sample of the experimental group of 15 people
Includes students who have volunteered for disability sessions. نمويه
Statistical control group of 15 students who did not participate in spirituality sessions (from the university students' pin
Randomly selected). Research method of quasi-experimental type with two groups
It is testing and control. The experimental group underwent دو two-hour vandalism, but the group
The controls did not undergo any training. To collect information from the questionnaire
Siberian sharing emotional intelligence was used and analysis of covariance was used for statistical analysis of data.
Findings showed that spirituality education with emphasis on the teachings of Islam significantly promotes
The level of emotional intelligence in Moore students is (3-01)