چکیده:
هدف از پژوهش حاضربررسی تحلیل مسیر روابط بین اختلالات بدریختی بدنی (ظاهر بدنی. قدرت
و سلامتی)» سلامت روان (علائم بدنی. اضطراب وکارکرد اجتماعی) و مهارتهای اجتماعی در دانش
اموزان دبیرستان شهر دزفول بود. جامعه اماری شامل کلیه دانش اموزان دبیرستانی شهر دزفول بودند و
نمونه شامل ۵۰۰دانش آموز از جامعه فوق بودند که به شیوه خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند.
ابزار اندازهگیری شامل آزمون اختلال بدریختی بدنی, آزمون سلامت عمومی (۳1) 0)) و آزمون مهارت
اجتماعی نوجوانان (1155) بودند. دادهها ی به دست آمده بر اساس روش آماری تحلیل مسیر تجزیه
و تحلیل شدند, نتایج به صورت مدل نهایی تجربی نشان داد که متغیرهای کار کرد اجتماعی. ظاهر بدنی
و سلامتی ارتباط مستقیمیبا مهارتهای اجتماعی دارند همچنین متغیرهای سلامتی و قدرت از طریق
کار کرد اجتماعی به صورت غیر مستقیم با مهارتهای اجتماعی ار تباط دارند.
The aim of the present study was to analyze the path of relationships between physical deformity disorders (physical appearance, strength
And Health) »Mental Health (Physical Symptoms. Anxiety and Social Function) and Social Skills in Knowledge
He was a high school student in Dezful. The statistical population included all high school students in Dezful
The sample consisted of 500 students from the above community who were selected by multi-stage cluster sampling.
Measurement tools include physical deformity test, general health test (31) and skill test
Were adolescents (1155). Data obtained based on statistical method of path analysis
And analyzed, the results as a final experimental model showed that social functioning variables. Physical appearance
And health are directly related to social skills as well as variables of health and strength through
Social work is indirectly related to social skills.