چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر هوش هیجانی و اجتماعی کودکان بود. این پژوهش تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کودکان 12-7 ساله شهر تهران در سال 1396 بودند که از میان آنها 40 کودک با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 50 دقیقهای با روش تئاتر پداگوژیک آموزش دید. گروهها پرسشنامههای هوش هیجانی (شوت و همکاران، 1998) و هوش اجتماعی ترومسو (سیلورا و همکاران، 2001) را تکمیل کردند. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-20 و با روش مانکووا تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در هر دو متغیر هوش هیجانی و اجتماعی کودکان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر تئاتر پداگوژیک باعث افزایش معنادار هوش هیجانی و اجتماعی کودکان شد (05/0P<). نتایج حاکی از اهمیت تئاتر پداگوژیک در بهبود هوش هیجانی و اجتماعی کودکان بود.
خلاصه ماشینی:
Kozlowski, Hutchinson, Hurley & Browne 5.
Hendon, Powell & Wimmer 6.
Ling, Raine, Gao & Schug 9.
Rahim, Civelek & Liang 13.
در پژوهشــي ديگــر داداش زاده و پيرخائفي (١٣٩٤) گــزارش کردند که استفاده از روش هــاي قصه گويي نقش موثري در افزايش هوش اجتماعي دانش آموزان دختر مقطع چهارم و پنجم ابتدايــي داشت .
Li, Chen, Liou & Lin 2.
بنابراين هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشــي تئاتر پداگوژيک (تعليم و تربيتي) بر هوش هيجاني و اجتماعي کودکان بود.
در جدول ٢ نتايج تحليل کوواريانس چندمتغيري براي بررسي اثربخشي تئاتر پداگوژيک بر هوش هيجاني و اجتماعي کودکان ارائه شد.
نتايج تحليل کوواريانس چندمتغيري براي بررسي اثربخشي تئاتر پداگوژيک بر هوش هيجاني و اجتماعي کودکان (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس نتايج جدول ٢، بين گروه هاي آزمايش و کنترل حداقل در يکي از متغيرهاي هوش هيجاني و اجتماعــي کودکــان تفاوت معناداري وجــود دارد.
در جدول ٣ نتايج تحليــل کوواريانس تک متغيري در متــن تحليل کوواريانس چندمتغيري براي بررسي اثربخشــي تئاتر پداگوژيک بر هوش هيجاني و اجتماعي کودکان به تفکيک ارائه شد.
بحث و نتيجه گيري کودکــان در سن رشد قرار دارند و مديريت جامعه در آينده اي نزديک در دست آنهاست ، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي تئاتر پداگوژيک (تعليم و تربيتي) بر هوش هيجاني و اجتماعي کودکان انجام شد.
به طوري کلي نتايج حاکي از اثربخشي تئاتر پداگوژيک بر هوش هيجاني و اجتماعي کودکان بود.
بنابراين براي نتيجه گيري درباره اثربخشي تئاتر پداگوژيک بر هوش هيجاني و اجتماعي کودکان نياز به پژوهش هاي بيشتري است .