چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش هوش سازمانی و آموزش توانمندسازی کارکنان بر بهرهوری سازمانی و جامعهپذیری سازمانی (حمایت اجتماعی) کارکنان دارای استرس شغلی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 60 کارمند مبتلا به استرس شغلی ( 20 نفر گروه آزمایش 1 (آموزش هوش سازمانی)، 20 نفر گروه آزمایش 2 آموزش توانمندسازی کارکنان و 20 نفر گروه کنترل) بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پرسشنامه بهرهوری هرسی و گلداسمیت (1999)، پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی تائورمینا (1997) و پرسشنامه استرس شغلی رایس (1992) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مانکوا، آنکوا و تحلیل واریانس چندراهه، تک متغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد، آموزشهای هوش سازمانی و توانمندسازی کارکنان باعث افزایش بهرهوری سازمانی و جامعهپذیری سازمانی (حمایت اجتماعی) کارکنان دارای استرس شغلی گروه آزمایش (1) و (2) در مقایسه با گروه کنترل شد و همچنین، مشخص شد بین آموزشهای هوش سازمانی و توانمندسازی کارکنان بر بهرهوری سازمانی و جامعهپذیری سازمانی (حمایت اجتماعی) کارکنان دارای استرس شغلی تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش توانمندسازی کارکنان نسبت به آموزشهای هوش سازمانی در افزایش بهرهوری سازمانی و جامعهپذیری سازمانی (حمایت اجتماعی) کارکنان دارای استرس شغلی اثربخشی بیشتری داشت.
خلاصه ماشینی:
مقايسه اثربخشي آموزش هوش سازماني و آموزش توانمندسازي کارکنان بر بهره وري سازماني و جامعه پذيري سازماني (حمايت اجتماعي ) در کارکنان داراي استرس شغلي امين ضميري ١ عليرضا حيدريي ٢* پرويزعسگري ٣ بهنام مکوندي ٤ چکيده هدف از پژوهش حاضر بررســي رابطه ادراک تعاملات اجتماعي و ســبک هاي شناختي يادگيري با تفکر انتقادي در دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر اهواز بود.
Bhui, Dinos, Galant, Jongh & Stansfeld 2.
در پژوهش حاضر اين مسئله مدنظر است که آيا بين اثربخشي آموزش هوش ســازماني و آموزش توانمندســازي بر بهره وري سازماني و جامعه پذيري سازماني (حمايت اجتماعي ) در کارمندان داراي استرس شغلي تفاوتي وجود دارد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.
به عبارت ديگر، ٩٠ درصد تفاوت هاي فردي در نمرات پس آزمون بهره وري سازماني و جامعه پذيري ســازماني (حمايت اجتماعي ) کارکنان داراي استرس شغلي مربوط به تاثير آموزش هوش سازماني بود (جدول ٤).
بــه عبارت ديگــر، ٩٨ درصد تفاوت هاي فردي در نمرات پس آزمون بهره وري ســازماني و جامعه پذيري سازماني کارکنان داراي استرس شغلي مربوط به تاثير آموزش توانمندسازي کارکنان بود (جدول ٦).
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش هاي هوش سازماني و توانمندسازي کارکنان بر بهره وري سازماني و جامعه پذيري سازماني (حمايت اجتماعي ) کارکنان داراي استرس شغلي انجام شد.
در اين پژوهش مشخص شد که آموزش هوش سازماني و آموزش توانمند سازي کارکنان بر افزايش بهره وري سازماني و جامعه پذيري سازماني (حمايت اجتماعي ) کارکنان داراي استرس شغلي تاثيرگذار است .