چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر مولفههای خوشبینی تحصیلی دانشآموزان (اعتماد اجتماعی، تاکید تحصیلی و احساس هویت) انجام شد. این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر پایه هشتم منطقه یک تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. مجموعا 40 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 75 دقیقهای برنامه ذهنآگاهی را آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه خوشبینی تحصیلی (اسچنن-موران و همکاران، 2013) بود. دادهها با روش آزمونهای تی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخه بیستم تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون از نظر مولفههای خوشبینی تحصیلی یعنی اعتماد اجتماعی، تاکید تحصیلی و احساس هویت تفاوت معناداری نداشتند (05/0P>)، اما در مرحله پسآزمون از نظر مولفههای خوشبینی تحصیلی تفاوت معناداری داشتند (001/0P<). این طور که آموزش ذهنآگاهی باعث افزایش مولفههای خوشبینی تحصیلی یعنی اعتماد اجتماعی، تاکید تحصیلی و احساس هویت شد (001/0P<). بر اساس نتایج میتوان گفت که آموزش ذهنآگاهی باعث افزایش خوشبینی تحصیلی دانشآموزان و مولفههای آن میشود.
خلاصه ماشینی:
ايــن طور که آموزش ذهن آگاهي باعث افزايــش مولفه هاي خوش بيني تحصيلي يعني اعتماد اجتماعي ، تاکيد تحصيلي و احســاس هويت شــد (٠٠٠١>P).
بر اســاس نتايج مي توان گفت که آموزش ذهن آگاهي باعث افزايش خوش بيني تحصيلي دانش آموزان و مولفه هاي آن مي شود.
Kulophas, Ruengtrakul & Wongwanich 6.
در پژوهشي ديگر شجاعيان و ابوالمعالي (١٣٩٥) گزارش کردند که روش ذهن آگاهي باعث افزايش سرمايه روانشناختي و مولفه هاي آن يعني خوش بيني ، خودکارآمــدي ، اميد و تاب آوري شــد.
در نتيجه مطالعه حاضر با هدف تعيين اثربخشــي آموزش ذهن آگاهي بر مولفه هاي خوش بينــي تحصيلي دانش آموزان (اعتماد اجتماعي ، تاکيد تحصيلي و احساس هويت ) انجام شد.
Carrerees-Ponsoda, Escarti, Llopis-Goig & Cortell-Tormo 4.
نتايج آزمون هاي چندمتغيري حاکي از اثربخشي آموزش ذهن آگاهي حداقل بر مولفه هاي خوش بيني تحصيلي دانش آموزان بــود (٠٠٠١ جدول ٣.
بحث و نتيجه گيري با توجه به افزايش مشــکلات روزافزون دانش آموزان به ويژه در زمينه خوش بيني تحصيلي و تاثير آن بر ســاير متغيرهاي تحصيلي ، مطالعه حاضر با هدف تعيين اثربخشــي آموزش ذهن آگاهي بر مولفه هاي خوش بيني تحصيلي دانش آموزان (اعتماد اجتماعي ، تاکيد تحصيلي و احساس هويت ) انجام شد.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که آموزش ذهن آگاهي باعث افزايش هر سه مولفه اعتماد اجتماعي ، تاکيد تحصيلي و احســاس هويت دانش آموزان شــد.
براي مثال طالبي و همکاران (١٣٩٧) ضمن پژوهشي به اين نتيجه رسيدند که آموزش ذهن آگاهي باعث افزايش خوش بيني شد.
The effects of individual and school mindfulness on the academic optimism in schools of north Alabama.