چکیده:
این تحقیق، با هدف بررسی رابطه بین سواد رسانه ای و جایگاه اجتماعی – اقتصادی والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شد.تحقیق،از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی96-1395 به تعداد 50707 نفر تشکیل دادند که از بین آن ها با استفاده جدول مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 380 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی(1987)، پرسشنامه سواد رسانه ای (کانسیداین ،2008) و پرسشنامه جایگاه اجتماعی- اقتصادی (SES) بوده ، که بعد از جمع آوری داده ها، تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS ، AMOS و LISRELانجام شد. برای بررسی ساختار عاملی پرسشنامه ها از تحلیل عاملی تاییدی و برای بررسی سوالات پژوهش و روابط بین متغیر های سواد رسانه ای و جایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزه پیشرفت تحصیلی از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج همبستگی بین سواد رسانهای و جایگاه اجتماعی – اقتصادی والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی نشان داد که تمامی ضرایب همبستگی محاسبه شده در سطح آلفای 01/0 معنیدار بودند (01/0>p). ضرایب همبستگی بین ابعاد سواد رسانهای و جایگاه اجتماعی – اقتصادی با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مثبت بود. مثبت بودن ضرایب بدست آمده نشان دهنده وجود رابطه مستقیم بین متغیرهاست و بر این اساس نتیجه گرفته شد با افزایش سواد رسانهای و جایگاه اجتماعی – اقتصادی والدین، انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز افزایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
نتايج همبستگي نشان داد بين سواد رسانه اي پدر و مادر و جايگاه اجتماعي – اقتصادي خانواده با انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموز رابطه مثبت معني داري وجود دارد (٠٠٥ واژه هاي کليدي : .
سواد رسانه اي والدين ، جايگاه اجتماعي -اقتصادي خانواده ، انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ١.
Broeck, Damme & Opdenakker 4.
کشکولي (١٣٩١) در پژوهش خود به بررســي رابطه سواد رســانه اي و يادگيري پرداخت که نتيجه اين پژوهش نشان داد که ســواد رسانه اي به صورت معناداري بر ميزان يادگيري دانش آموزان تأثير مي گذارد.
ازسوي ديگر اشرفي (١٣٩٦) در پژوهش خود نشــان داد وضعيت اقتصادي خانواده پيش بين کننده مناســبي براي موفقيت تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه نمي باشد.
Connell, Halpern-Felsher, Cliford, Crinchlow & Usinger 2.
جدول ١ ميانگين ، انحراف معيار، بيشترين و کمترين نمره آزمودني ها در متغيرهاي پيش بين شاخص ميانگين انحراف معيار کمترين بيشترين متغير سواد رسانه اي پدر 100 30 15/26 61/92 سواد رسانه اي مادر 100 28 14/2 57/15 جايگاه اجتماعي – اقتصادي خانواده ٢٥/٨٤ ٦/٤٥ ١٢ ٤٢ انگيزه پيشرفت تحصيلي 145 47 19/89 109/87 قبل از انجام تحليل هاي اماري همبســتگي و رگرســيون پيش فرض هاي آن مورد بررسي قرار گرفت .
ضرايب همبســتگي بين ســواد رسانه اي پدر، مادر و جايگاه اجتماعي – اقتصادي خانواده با را انگيزه پيشرفت تحصيلي در آزمودني ها نشان مي دهد.
اين امر ممکن است به علت همپوشي بين طبقه اجتماعي اقتصادي خانواده با سواد رسانه اي والدين باشد.