چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش تابآوری بر مولفههای اضطراب در کودکان مقطع ابتدایی انجام شد. این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر مراجعهکننده به مراکز مشاوره آموزشوپرورش منطقه 5 و 6 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 9 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) تحت آموزش تابآوری قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. دادهها با کمک فرم اطلاعات جمعیتشناختی و مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب و افسردگی کودکان (چورپیتا و همکاران، 2000) جمعآوری و با روشهای خیدو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل از نظر پایه تحصیلی، سن و تحصیلات پدر و مادر تفاوت معنیداری نداشتند (05/0P>). دیگر یافتهها نشان داد که آموزش تابآوری باعث کاهش مولفههای اضطراب جدایی، هراس اجتماعی، اضطراب تعمیمیافته و وسواس کودکان مقطع ابتدایی شد (05/0p ). با توجه به نتایج این مطالعه، برنامهریزی برای استفاده از روش آموزش تابآوری جهت کاهش اضطراب کودکان مقطع ابتدایی ضروری است.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد که گروه هاي آزمايش و کنترل از نظر پايه تحصيلي ، سن و تحصيلات پدر و مادر تفاوت معني داري نداشتند (٠٠٥ P)، اما تاثير معني داري بر وحشت آنان نداشت (٠٠٥ واژه هاي کليدي : آموزش تاب آوري ، اضطراب جدايي ، هراس اجتماعي ، اضطراب تعميم يافته ، وسواس ، وحشت ١.
Taylor, Kraines, Grant & Wells 4.
Gindt, Nachon, Chanquoy, Faure & Garcia 5.
Becker, Schindler, Holdaway, Tamm, Epstein & Luebbe 6.
Ma, Wang, Hu, Tao, Zhang & Shi 7.
علاوه بر آن ، نتايج پژوهش صادقي، ســپهوندي و رضاييفر (١٣٩٥) نشــان داد که آموزش تاب آوري باعث بهبود ســلامت روان و مولفه هاي آن شــامل کارکرد بدني، اضطراب ، اختلال کارکرد اجتماعي و افسردگي در مادران داراي فرزند کم توان ذهني شــد.
با توجه به خلأهاي ذکرشــده ، مطالعه حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش تاب آوري بر مولفه هاي اضطراب (اضطراب جدايي، هراس اجتماعي، اضطراب تعميم يافته ، وســواس و وحشــت ) در کودکان مقطع ابتدايي انجام شد.
Chesak, Khalsa, Bhagra, Jenkins, Bauer & Sood.
نتايج تحليل کوواريانس چندمتغيري براي تعيين اثربخشــي آموزش تاب آوري بر هر يکي از مولفه هاي اضطراب در جدول ٥ ارائه شده است .
يافته هــاي پژوهــش حاضر نشــان داد که آموزش تــاب آوري باعث کاهش اضطــراب جدايي، هراس اجتماعي، اضطراب تعميم يافته و وسواس کودکان شد، اما تاثير معنيداري بر وحشت نداشت .
بر اســاس نتايج پژوهش حاضر برنامه ريزي براي اســتفاده از روش آمــوزش تاب آوري جهت کاهش اضطراب کودکان مقطع ابتدايي ضروري اســت .
Resilience-oriented cognitive behavioral interventions for depressive symptoms in children and adolescents: A meta-analytic review.