چکیده:
هدف این پژوهش تعیین تاثیر طرحوارههای هیجانی مثبت و منفی بر انگیزش تحصیلی با میانجی پذیرش اجتماعی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. طرح مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر داراب در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 2938 نفر بودند که تعداد 379 نفر از میان آنان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای طرحوارههای هیجانی لیهی، انگیزش تحصیلی والرند و همکاران و پذیرش اجتماعی کراون و مارلو بودند. دادهها با روش معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که طرحوارههای هیجانی مثبت بر پذیرش اجتماعی و انگیزش تحصیلی تاثیر مستقیم و مثبت، طرحوارههای هیجانی منفی بر پذیرش اجتماعی و انگیزش تحصیلی تاثیر مستقیم و منفی و پذیرش اجتماعی بر انگیزش تحصیلی تاثیر مستقیم و مثبت داشت. دیگر نتایج نشان داد که طرحواره هیجانی مثبت و منفی با میانجی پذیرش اجتماعی بر انگیزش تحصیلی تاثیر غیرمستقیم داشتند (05/0p <). متغیر پذیرش اجتماعی میانجی مناسبی بین طرحوارههای هیجانی مثبت و منفی با انگیزش تحصیلی بود. بنابراین، برای بهبود انگیزش تحصیلی دانشآموزان میتوان میزان طرحوارههای هیجانی مثبت و پذیرش اجتماعی را افزایش و میزان طرحوارههای هیجانی منفی را کاهش داد.
خلاصه ماشینی:
ديگر نتايج نشان داد که طرحواره هيجاني مثبت و منفي با ميانجي پذيرش اجتماعي بر انگيزش تحصيلي تاثير غيرمستقيم داشتند (٠٠٥>P).
بنابراين ، براي بهبود انگيزش تحصيلي دانش آموزان مي توان ميزان طرحواره هاي هيجاني مثبت و پذيرش اجتماعي را افزايش و ميزان طرحواره هاي هيجاني منفي را کاهش داد.
Barkoukis, Lazuras, Ourda & Tsorbatzoudis 3.
Werner, Milyavskaya, Klimo & Levine 4.
Jiang, Rosenzweig & Gaspard 6.
Maulana, Opdenakker & Bosker 8.
Trudel-Fitzgerald, Qureshi, Appleton & Kubzansky 11.
Batmaz, Kaymak, Kocbiyik & Turkcapar 12.
در نتيجه ، اين پژوهش با هدف تعيين تاثير طرحواره هاي هيجاني مثبت و منفي بر انگيزش تحصيلي با ميانجي پذيرش اجتماعي انجام شد.
مدل برازش شده تاثير طرحواره هاي هيجاني مثبت و منفي بر انگيزش تحصيلي با ميانجي پذيرش اجتماعي به همراه ضرايب استاندارد مسيرها در دانش آموزان دوره دوم متوسطــه در شکل ١ گزارش شد و همه شاخص هاي برازندگي مدل نشــان داد که مدل مذکور بر اســاس مقادير شاخص مجذور کاي به درجــه آزادي (df/χ٢)، شاخص نيکويي برازش (GFI)، شاخص نيکويي برازش اصلاح شده (AGFI)، شاخص برازش تطبيقي (CFI) و شاخص ريشه ميانگين مربعات خطاي برآورد (RMSEA) برازش مناسبي دارد (جدول ٣).
ديگر نتايج نشــان داد که طرحواره هيجاني مثبت و منفي با ميانجي پذيرش اجتماعي بر انگيزش تحصيلي تاثير غيرمستقيم دارند (جدول ٤).
نقش واسطه اي پذيرش اجتماعي و طرحواره هــاي هيجانــي در رابطه بين الگوهــي ارتباطي خانواده و انگيــزش تحصيلي دانش آموزان متوسطه دوره دوم .
The efectiveness of emotional schema therapy on social acceptance and bullying behavior in teenagers with pos-traumatic sress disorder.