چکیده:
بنفشه، در شعر اغلب شاعران به کار رفته و با توجه به اوصاف و ویژگیهایش، امکان تصویر سازی بسیاری ایجاد کرده است، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل تصویرسازی شاعران از بنفشه است، هدف دیگر، ترسیم نوع نگرش شاعران به این موضوع در طول تاریخ ادب فارسی است، همچنین میزان ابتکارها و تقلیدها در این تصویر سازی و نیز تنوع تصاویر شعری بنفشه مشخص می گردد. به همین منظور54 شاعر انتخاب شده و طبق معیار تقّدم و تأخّر تاریخی، تصاویر تقلیدی و ابتکاری مشخص گردیده و با استفاده از جدول و نمودار، یافته ها عینی و ملموستر نشان داده شد. برخی از یافته های این پژوهش بدین قرار است: در شعر این شاعران، بیش از552 تصویر متنوّع و 248 تصویر منحصر بفرد از بنفشه دیده می شود، رابطه بنفشه و مو، زلف، گیسو و طره، بنفشه و سمن و یاسمن، بنفشه و خط، بنفشه و کبودی، بنفشه و دوتایی و خمیدگی، بنفشه و لاله، بنفشه و بو، بنفشه و نیلی بودن در شعر آنان به ترتیب، بیشترین بسامد را دارد. در این انتخاب از شعر شاعران مختلف با سبکهای متنوّع استفاده شده، از شاعران طراز اوّل و مشهور تا شاعرانی با شهرت کمتر. این انتخاب از تنوّع زیادی برخوردار است مثلاً شاعران غزل سرا، قصیده سرا، مثنوی سرا... و شاعران عارف، زاهد و دنیا گرا... و انواع شعر حماسی، غنایی، تعلیمی و... در این گزینش و پژوهش مدّ نظر بوده است. برخی از شاعران نظیر قطران با 29 تصویر، خاقانی با 19 تصویر، منوچهری با 16تصویر، فرخی با 15 تصویر، امیر معزی با 14 تصویر، نظامی با 13 تصویر و عطار با 12 تصویر، ابتکاری ترین و تازه ترین تصاویر شعری را از بنفشه پدید آورده اند. چنانکه دیده می شود بنفشه و اصاف انسانی50 درصد، بنفشه و اشیا20 درصد، بنفشه و طبیعت18 درصد، بنفشه و حیوانات 5/4 درصد، بنفشه و ترکیبات ادبی5/3 درصد، بنفشه و رنگ ها 2 درصد، بنفشه و مفاهیم غیرمادی1 درصد و بنفشه و مکان 1 درصد از تصاویر را شامل می شوند.
Persian poets have made use of violets in their poetry and paid attention to particulars and descriptions of violets. The purpose of this study is to investigate numerous and various images of violets. The evolution of this image in different periods at the vertical axis of Persian literary history is studied as well. Also, the amount of innovations and imitations in this illustration and also the variety of violet poetic images are determined. All images for violets are classified and studied in 54 persian poets and, according to the factor of initiator and imitator poet, original and imitative images are presented. Tables and charts are used to show the frequency and images of violets. The results of the study indicate that more than 552 various images and 248 original images appear in these works and that images referring to the relation between violets and hair and tress, violets and jasmine, violets and mustache, violets and bruises, violets and curvature, violets and tulip, violets and smell, violets and indigo are respectively more frequent. In this selection, the poems of different poets with various styles have been used, from first-class and famous poets to poets with lesser fame. This selection has a great variety, for example, the poets of lyric poetry, ode poetry, Masnavi poetry ... and mystical, ascetic and secular poets ... and types of epic, lyrical, didactic and ... poetry in this selection and research have been. Some poets such as Qatran with 29 images, Khaghani with 19 images, Manouchehri with 16 images, Farrokhi with 15 images, Amir Mo'ezzi with 14 images, Nezami with 13 images, and Attar with 12 images, have created the most innovative and latest poetic images of violets. As can be seen, violets and human beings are 50%, violets and object 20%, violets and nature 18%, violets and animals 4.5%, violets and literary compositions 3.5%, violets and colors 2%, violets and immaterial concepts 1% and violets and the location of 1% of the images are included.