چکیده:
ﻣﻘﺪﻣﻪ: اﻧﺘﺨﺎب ﺑﻬﯿﻨﻪ ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ راﻫﯽ ﺑﻪ وﯾﮋه آزادراه ﻫﺎ و ﺑﺰرﮔﺮاه ﻫﺎ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺮﯾﺎن ﻫﺎی اﺻﻠﯽ از دﯾﺪﮔﺎه ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﻫﻨﮕﻔﺖ ﻧﺎﺷﯽ از ﺳﺎﺧﺖ ﭘﺮوژه ﻫﺎی راه ﺳﺎزی، اﯾﻦ ﺳﺆال ﭘﺮ اﻫﻤﯿﺖ را ﮐﻪ ﮐﺪام ﯾﮏ از ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی آزادراه و ﯾﺎ ﺑﺰرﮔﺮاه ﺳﺎزی اﻗﺘﺼﺎدی ﺗﺮﻧﺪ، ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، اﺣﺪاث و ﻋﻤﻠﯿﺎت ﻧﮕﻬﺪاری از راه ﻫﺎی دوﺧﻄﻪ ﺑﺮون ﺷﻬﺮی اﺻﻠﯽ) ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: راه ﻫﺎی اﺻﻠﯽ اﺳﺘﺎن ﮐﻬﮕﯿﻠﻮﯾﻪ و ﺑﻮﯾﺮاﺣﻤﺪ (ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ.
روش ﺗﺤﻘﯿﻖ: اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮده ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎران ﺣﻮزه راه را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. ﺗﻌﺪاد 248 ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﮐﻨﺎن اداره راه و ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎران ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺼﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS23 و ﺗﺴﺖ ﻫﺎی رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺧﻄﯽ و ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻫﺰﯾﻨﻪ ﮐﺎرﺑﺮی، ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺳﺎزه ای، ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی، ﻃﺮاﺣﯽ و اداری ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﻌﻤﯿﺮات و ﻋﻤﻠﮑﺮد، ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻣﺤﯿﻄﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﻪ اﻧﺪازه54/1، 41/5، 57/8، 64/5، 60/5 درﺻﺪ ﺑﺮ اﺣﺪاث راه ﻫﺎی دوﺧﻄﻪ ﺑﺮون ﺷﻬﺮی اﺻﻠﯽ در اﺳﺘﺎن ﮐﻬﮕﻠﻮﯾﻪ و ﺑﻮﯾﺮاﺣﻤﺪ ﺗﺎﺛﯿﺮ دارد( p<0.05). ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﺳﺎﺧﺖ راه ﻫﺎ در اﻓﺰاﯾﺶ اﯾﻤﻨﯽ و ﮐﺎﻫﺶ ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﺑﻪ اﺣﺘﻤﺎل 67/5 درﺻﺪ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: نتایج نشان داد هزینه کاربری، هزینه سازه ای، هزینه برنامه ریزی، طراحی و اداری هزینه تعمیرات و عملکرد، هزینه محیطی و اجتماعی به ترتیب به اندازه5/60، 5/64، 8/57، 5/41، 1/54 درصد بر احداث راه های دوخطه برون شهری اصلی در استان کهگلویه و بویراحمد تاثیر دارد(p کلید واژه: هزینه های اقتصادی، احداث، نگهداری، راهسازی و استان کهگیلویه و بویراحمد مقدمه توجه به اینکه سالیانه بخش عمده ای ازبودجه کشور صرف ترمیم بهسازی ،حفظ و نگهداری ازراه ها می شود داشتن یک برنامه کاری و اولویت نمودن پروژه ها و تخصیص بودجه به هریک ازآنها با درنظر گرفتن محدودیت ها ی بودجه ای و هزینه های مصرفی لازم می باشد(شفا بخش و رستمی،1387).
جدول شماره 4-7 : نتایج همبستگی پیرسون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 4-6 و 4-7 نشان داد هزینه برنامه ریزی، طراحی و اداری بر احداث راه های دوخطه برون شهری اصلی در استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد، بنابراین فرضیه اول پژوهش تایید می گردد.
جدول شماره 4-9 : نتایج همبستگی پیرسون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 4-8 و 4-9 نشان داد هزینه سازه ای بر احداث راه های دوخطه برون شهری اصلی در استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد، بنابراین فرضیه دوم پژوهش تایید می گردد.
جدول شماره 4-11 : نتایج همبستگی پیرسون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 4-10 و 4-11 نشان داد هزینه تعمیرات و عملکرد بر احداث راه های دوخطه برون شهری اصلی در استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد، بنابراین فرضیه سوم پژوهش تایید می گردد.