چکیده:
عنصر زمان در احکام جهاد در قرآن، نقش بسیار مهمی دارد زیرا وجوب و حرمت جهاد در شرائط مختلف زمانی را موجب میشود. مسئلهی اصلی پژوهش این است که در چه زمانهایی حکم جهاد در قرآن قابلیّت تغییر را دارد؟ روش این تحقیق، تحلیلی و توصیفی است، که برای کمک به دانش جنگی مسلمانان صورت می-گیرد. هدف پژوهش، شناسایی عنصر زمان خاص و نقش آن در احکام جهاد در قرآن میباشد که برای بدست آوردن احکام متغیّر جهاد در قرآن صورت میگیرد. یافتههای مهم این پژوهش چنین، گزارش میشود. حرمت جهاد در ماههای حرام در قرآن، نسخ نشده بلکه همچنان به قوّت خود باقی است. فرار از میدان مبارزه هنگام «تحرّف و تحیّز» پذیرفتنی است. تعداد جنگجویان دشمن در نوسان زمانی، قابل سنجش جهت مقاومت می-باشد. فرار برخاسته از غافلگیری در زمانی موقّت، قابل توجیه است. زمان درخواست پناهندگی و گرفتن اسیر، وابسته به عنصرزمان خاص درجهاد است.
Abstract The element of time has a very important role in the rules of jihad in the Qur'an because it causes the necessity and sanctity of jihad in different time conditions. The main issue of the research is when the rule of jihad in the Qur'an can be changed? The method of this research is analytical and descriptive, which is done to help the Muslim war knowledge. The purpose of this research is to identify the element of specific time and its role in the rules of jihad in the Qur'an, which is done to obtain the variable rules of jihad in the Qur'an. The important findings of this research are reported as follows. The sanctity of jihad during the forbidden months is not abrogated in the Qur'an, but remains in force. Escape from the battlefield is acceptable when "distorted". The number of enemy fighters in time fluctuations can be measured for resistance. Escape from surprise in a temporary time is justifiable. The time of applying for asylum and taking a prisoner depends on the specific element of time. Keywords: Jihad in the Quran, time, forbidden months, escape, asylum, captivity.
خلاصه ماشینی:
در عصـري کـه اقـدامات و تبليغـات مسـموم دشـمنانِ اسـلام ، بـه منظـور القـاء شـبهه ي خشونت طلبي مسلمانان ، بسيار گسترده و جدّي است ، تبيين و تشريح ابعاد مختلف صلح طلبي در باب احکام جهـاد در قرآن ، موجب زدودنِ غبارِ شبهه ي خشونت طلبي از چهره ي مسلمانان ميشود، زيرا قيـودي همچـون حرمـتِ جهـاد در ماه هاي حرام و زمان خاصِ پناه دادن به دشمن و همچنين هنگام فرار از معرکه در صورت «تحـرّف و تحّيـز» و زمـان غافل گيري، از مواردي است که دائره ي وجوب جهاد را محدود ميکند.
٤- زمان شناسي شمول حُرمَت اَشهُر حُرُم در اينکه آيا حرمت قتال ابتدايي در ماه هاي حرام ، که با آيه ي شريفه ي (بقره ، ٢١٧) اثبات ميگردد، همچنان باقي اسـت و شامل زمان حاضر هم ميشود و يا اينکه اين حکمِ حُرمَت منسوخ شده و در حـال حاضـر قابـل اسـتناد نيسـت ، در مجموع دو نظرّيه وجود دارد: نظريّه اول : نَسخ حُرمَت قتال در ماه هاي حرام طبق اين ديدگاه ، حُرمَت قتال در ماه هاي حرام نسخ شده است و بايد حکم به اباحه ي قتال در ماه هاي حـرام کـرد.
در اين بـاره صاحب تفسير «الميزان » فرموده است : خطاب آيه (در ميدان نبرد پشت به دشمن نکنيد) عام بوده و بـه زمـاني غيـر از زمان ديگر و به جنگي غير از جنگ ديگري اختصاص ندارد.