چکیده:
آن چه که نویسنده مقاله مطرح میکنند این است که؛ 1. بر اساس تعالیم زرتشت
دوستی خود را نسبت به همه جهانیان اعلام میکند و دشمنی خود را تنها با تعالیمی میداند که
از 1400 سال قبل تاکنون، ایرانیان را به بند کشیده است؛ 2. با نقل قول نویسندگانی که به
نحوی ورود مسلمانان به ایران را برای ایرانیان مفید دانستهاند آنان را مورد اهانت قرار
میدهد و مطالبشان را به تمسخر میگیرد؛ 3. ایرانیان را دارای فرهنگ و تمدن بزرگ میداند که
مسلمانان با ورود خود به ایران با تخریب بناها، آتش زدن کتابها و کتابخانهها و ریشه کنی
زبان پهلوی آن را محو کردهاند؛ 4. او میگوید: در همه مناطق ایران، مسلمانان با مقاومت ملت
ایران روبرو شدند؛ اما متأسفانه قدرت زیاد مسلمانان، آنان را وادار به تسلیم کرد و با شمشیر
اسلام را به آنان تحمیل کردند.
خلاصه ماشینی:
"او میگوید: در همه مناطق ایران، مسلمانان با مقاومت ملت ایران روبرو شدند؛ اما متأسفانه قدرت زیاد مسلمانان، آنان را وادار به تسلیم کرد و با شمشیر اسلام را به آنان تحمیل کردند.
بهکار بردن قهر و خشونت در مسلمان سازی قبایل عربستان، اگر چه کار ساز بود، اما مرگ حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم و درگیریها و کشمکشهای موجود برای جانشینی او، به قبایل عربستان فرصت داد تا اعتراض و انزجار خود را از اسلام ابراز نماید.
» (1) و اساسا در دعوت به یک ایده و ایمان که امری قلبی است، زور و خشونت کاربرد ندارد: «لا إکراه فی الدین» (2) ازاینرو، چهارده سال نخست بعثت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم بدون جنگ و صرفا با گفتوگو سپری شد حتی در مواردی که مسلمانان مورد شکنجه و ظلم قریش قرار میگرفتند، اجازه دفاع از خویش نداشتند.
بنگرید به: علی غلامی دهقی، جنگ ارتداد و بحرانهای جانشینی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم ، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1382 ایرانیان عقب نشینی میکردند این جمعیت در میان مردم ایران گم میشدند."