چکیده:
حدیث از جمله منابع تفسیر اجتهادی و تنها منبع تفاسیر روایی است؛ بدین سبب تفاسیر قرآن اغلب خالی از روایت نبوده و از جمله منابع روایی محسوب میشوند. مجمع البیان اثر فضل بن حسن طبرسی یکی از تفاسیر امامیه و دایرة المعارف علوم قرآنی و تفسیری است. در این تفسیر، روایات امامیه و اهل سنت و اقوال مفسران پرشمار است. مفسر فقط به نقل روایت بسنده نکرده و در مواردی به نقد روایات نیز پرداخته است. این نوشتار در پاسخ به این پرسش که طبرسی در نقد متنی روایات از چه معیارهایی بهره برده، نوشته شده است. در این پژوهش با روش کتابخانه ای، توصیفی و تحلیلی نشان داده شده است که مفسر با استناد به معیارهای قرآن، سنت قطعی، عقل، تاریخ قطعی، اصول اعتقادی، و مبانی فقهی امامیه، به نقد متنی روایات تفسیری پرداخته و آیات دال بر عصمت انبیا، معیار قرآنی او در نقد اغلب روایات تفسیری مرتبط با داستان انبیاست.
The hadith is one of the sources of ijtihad commentary and is the only source of narrative commentary. For this reason, mostly there is no Quran commentary without tradition and considered one of the sources of narratives. The Majmae-Al-Bayan is one of the interpretations of the Imams and the Quranic science and Interpretative Encyclopedia. There are plenty of Imams and Sunnis tradition and quotes commentators in the Majmae-Al-Bayan. interpreter, has not quoted the exact phrase,and in some cases, he has criticized narratives. this research has been written to answer this question 'what is the tabresi's criterion in the textual citique of narration?'. In this research by descriptive library method has been showed that the commentator investigated the textual and inside critique of interpretative narratives referring to the Qur'anic criterion, tradition, wisdom, history, principles of belief, and the principles of jurisprudence and Imāmī jurisprudence has, And the verses indicating the infallibility of the prophets are his Quranic criteria in criticizing most of the interpretive narrations related to the story of the prophets.