چکیده:
بازنمایی یکی از مفاهیم بنیادی در مطالعات رسانه ای و راه و روشی است که از آن طریق، رسانه ها حوادث و واقعیت ها را نشان می دهند در این روش کلمات، تصاویر، موسیقی و دیگر عناصر فیلم به مثابه نشانه ای در نظر گرفته می شود که از طریق آنها معانی احتمالی متفاوتی را خلق می کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف، تحلیل نشانه شناسی در نظامهای معنایی تحولات خانواده در صدد رمزگذاری مفاهیم معنادار است. روش پژوهش: در این پژوهش از آنجا که با تصاویر متحرک، موسیقی و کلام به عنوان متن رسانه ای سروکار دارد، از روش کیفی با رویکرد نشانه شناسی برای بررسی نشانههای تصویری موجود در فیلم منتخب سینمایی استفاده کرده است. یافته ها: فیلم یک تحول بافتی عمیق در خانواده را مطرح ساخته است. از نظر رمزگان فنی نیز مشخص است که تمام عناصر طراحی فنی بیانگر دوگانه موجود بین زوجین است که منجر به اختلاف شده و این اختلاف در سطوح و مناسک اجتماعی متقابل زوجین نیز در یخش رمزگان اجتماعی آشکار است. نتیجهگیری: در نتیجه مفهوم اصلی فیلم از انسان امروزی که گویی در بافت اجتماعی سرزمین اش، نه آن قدر نسبت به فرهنگ و گذشته خودش وابستگی و اعتقاد دارد و نه اطلاع و علم لازم نسبت به جهان مدرن و لوازم زندگی مدرن و پسامدرن را دارد.
Representation is one of the basic concepts in media studies and the way in which the media presents events and facts. In this method, words, images, music and other elements of the film are considered as symbols. Through which it creates different possible meanings. Objective: The aim of this study is to analyze the semiotics in the semantic systems of family changes in order to encode meaningful concepts. Research Method: In this research, since it deals with moving images, music and words as media text, it has used a qualitative method with a semiotic approach to examine the visual cues in the selected film. Findings: The film introduces a profound tissue transformation in the family. From the point of view of technical codes, it is clear that all elements of technical design represent the duality between couples that leads to differences, and this difference in levels and mutual social rituals of couples is also evident in the social codes. Conclusion: As a result, the main concept of the film is about modern human, as if in the social context of his land, he is not so dependent and believes in his own culture and past, nor the necessary knowledge about the modern world and modern and postmodern life accessories has it.
خلاصه ماشینی:
بازشناسی روش نشانه شناسی و تحلیل نشانه شناسی در نظام های معنایی تحولات خانواده : فیلم جدایی نادر از سیمین میلاد سعیدی *١، متین مرادی٢، دکتر معصومه اسمعیلی 3 بازیابی دانش و نظام های معنایی سال هفتم ، شماره ٢٦، بهار ١٤٠٠، ص ١ تا ٢٧ نوع مقاله : مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ٩٩/٠٥/١١ تاریخ پذیرش : ٩٩/١١/٠٨ چکیده بازنمایی یکی از مفاهیم بنیادی در مطالعات رسانه ای و راه و روشی است که از آن طریق ، رسانه ها حوادث و واقعیت ها را نشان میدهند.
بنابراین ، لایه های معانی رمزگذاری شده منطبق بر رمزگان اجتماعی براساس رمزهای موجود در طراحی لباس ، نشانه های کلامی و غیرکلامی و دیالوگ ها، رمزگان فنی براساس رمزهای موجود در نورپردازی، موسیقی و نحوه تصویربرداری در زمان و مکان صحنه ها و رمزگان ایدئولوژیک براساس گفتمان های موجود در هر دهه و زمان در این فیلم که شکل دهنده روابط خانوادگی و الگوهای بین فردی می باشد، بازشناسی شده است .
پیشینه پژوهش مهدیان )١٣٩٩( در مقاله ای با عنوان »بررسی بازنمایی نظام ارتباطی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در فیلم محمد رسول الله « بیان داشتند که شخصیت رسول اکرم یکی از مهم ترین اهداف دشمن برای تخریب است و برای این کار از ابزار نیرومند رسانه و سینما کمک گرفته اند.
Journal of Sex & Marital Therapy, 26(4), 321- 334.