چکیده:
در سنت زردشتی مهمترین و پرابهامترین مسئله، ابهام در تاریخ و بیتوجهی به زمان و وقایعنگاری است. شاید ضبط زمان در مفهوم کرانمندی آن، به اعتبار روشنی آغاز و انجام محتوم آن و نیز نابودی شر بهعنوان حکمت و مشیت نهفته در پس کرانمندشدگی زمان، سبب شده تا هیچگاه در سنت زردشتی به ضبط و ثبت رخدادها و بررسی آنها در فرایندی تاریخنگارانه توجه نشود. کیش زردشتی، از زمان پیامبر تا روزگار اخیر، هرگز متن مشخص تاریخنگارانهای پدید نیاورده است. تاریخ در سنت زردشتی روایتی از پیش تعیینشده است که بنا بر ضرورت نبرد خیر و شر، به ارادهی اهورا و معاونت انسان، بهتدریج و در گذر زمان به وقوع میپیوندد؛ از اینرو، نه زمان گذشته و حال، بلکه زمان آینده و روزگار آمدن نجاتبخش و پیروزی خیر است که اهمیت دارد. در کنار اسناد پراکنده، بهویژه روایتهای تاریخی بیرون از سنت زردشتی، اغلب روایت همسایگان و دشمنان کیش زردشتی، بعضی متنهای درون سنت نیز ارزش تاریخی دارند. درست است که متنهای دینی جملگی بیزمان و ناظر بر مسائل شرعی و عقیدتیاند، ولی پرنوشتها، یادگارنامهها و انجامهها و افزودههای ارزشمندی در لابهلای اوراق خود حفظ کردهاند که تا حدودی خلا متون تاریخی بهویژه در وجه گاهنگارانهی آن را پر میکنند. در گفتار پیش رو به بررسی، شناسایی، طبقهبندی و یادکرد ارزشهای حواشی متون دینی سنت زردشتی، بهعنوان ابزار و چارچوبی برای گاهنگاری تاریخ کیش یادشده، پرداخته میشود.
In the Zoroastrian tradition, the most important and comprehensive issue is the ambiguity in history and the disregard for time and chronology. Perhaps the recording of time in the sense of its finiteness, with the clear validity of its inevitable beginning and execution, as well as the destruction of evil as the wisdom and providence behind the finiteness of time, has caused the Zoroastrian tradition to never record events and study them in a historiographical process. Zoroastrianism, from the time of the prophet to the present day, has never produced a specific historiographical text. As much as the future and the end of history have been dealt with in the form of futurity and prophecy, the present and ultimately the past, which is the result of the chronology of the present, have not been considered. History in the Zoroastrian tradition is a predetermined narrative which, according to the necessity of the battle between good and evil, takes place gradually and over time, by the will of Ahura and the help of man; hence, it is not the past and present, but the future and the time of salvation and the triumph of good that matters. Thus, looking back and remembering the past is limited to myths and legends that reinforce the hope of a certain future. In addition to scattered documents, especially historical narratives outside the Zoroastrian tradition, often the narrations of neighbors and enemies of the Zoroastrian religion, some texts within the tradition also have historical value. It is true that religious texts are all timeless and oversee religious and ideological issues, but they have retained valuable inscriptions, memoirs, conclusions, and additions to the margins of their papers that have somewhat emptied historical texts. They fill it especially chronologically. In the following speech, the study, identification, classification and mention of the margins of the religious texts of the Zoroastrian tradition, as a tool and framework for the chronology of the history of the mentioned religion, will be discussed.
خلاصه ماشینی:
ارزش هایی که خلأ اسناد تاریخی ، به ویژه تاریخ اجتماعی جامعـه ی زردشتی ایران را می تواندُ پر کند؛ به عنوان نمونه باید از انجامه ی دست نویس صددر کتابـت خسرو بهـرام خـسرو بـه درخواسـت خـداداد رسـتم خـداداد (در ٢٢ محـرم ١١٠٠ق در دارالسلطنه قزوین ) برای استفاده ی پسرش بهرام خداداد نام بـرد کـه اینـک در کتابخانـه ی دانشگاه کمبریج نگهداری می شـود (١٥٣ ,١٩٤٠ ,Unvala) و از نـادر اسـنادی اسـت کـه حضور زردشتیان در قزوین و روابط جامعه ی زردشتی و دربار صفویه را نشان می دهد.
ایرانیان از ملت های صاحب تقـویم انـد و تقـویم زردشـتی درآمیختـه بـا ارزش های دینی است ، اما پریشانی های آن به ویژه در دو مبحث مبدأ و نیز نظام کبیسه کـه سبب تنوع در نظام گاه شماری و پیدایش دو سال ثابت و سیار شده است (نـک : تقـی زاده ، ١٣٨٥، ١ـ٣٨)، کار گاه نگاری تاریخ این کیش را دشوارتر می سازد؛ از ایـن رو تنهـا سـند موثق و مورد اطمینانی که درون جامعه ی زردشتی بر جای مانده اسـت و تـا انـدازه ای بـه گاه نگاری تاریخ جامعه یادشده کمک میکند، زمـان ثبـت شـده در یادگارنامـه ، انجامـه و پرنوشتِ نسخه های خطی است .
این وقایع در انجامه ها، یادگارنامه هـا و حواشی آثار دیده می شوند: دست نویس وندیداد دانشگاه تهران بـه نامگـه جـوان ناکـام ، جمشید مرزبان ، کتابت شده است (بی نام ، بی تا الـف ، ١٠ب ).