چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی جامعه شناختی جوکهای مرتبط با روابط گروههای اجتماعی در ایران (با تأکید بر جوکهای تلگرامی سال97) میپردازد و تلاش میکند به این پرسشها پاسخ دهد: جوکها از نظر بعد اجتماعی حاوی چه پیامهایی درباره گروههای اجتماعی هستند؟ این پیامها چه احساساتی را بیان میکند؟ برای پاسخ به این پرسشها با بررسی ادبیات موجود در حوزه جامعهشناسی احساسات و جامعهشناسی جوک از نظریه قدرت و منزلت کمپر بهره گرفته شد. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی و کیفی انجام گردیده و جامعه آماری آن جوکهای مبادله شده در شبکههای اجتماعی تلگرام درسال 97 است. نتایج این پژوهش در محتوای جوکها نشان میدهد؛ جنسیت، قومیت و خانواده مهمترین مسائل گروهی و درون گروهی استکه بیشترین تقابلات قدرتی و جایگاهی در آنها دیدهشده است. از سوی دیگر جوکها به عنوان ابزاری کار آمد در جهت انتقاد به نابرابری قدرتی و جایگاهی در گروههای مختلف اجتماعی استفاده میگردد.
Abstract The present research aims at the sociological study of the jokes associated with the relations among different social groups in Iran (with emphasis on Telegram jokes in 2018) and attempts to answer the following questions: What messages do the jokes have about social groups from the social perspective? What feelings do these messages want to express? In order to answer these questions, we have used Kemper’s Power-Status Theory alongside investigating the existing literature on the sociology of emotions and sociology of humor. This research has been conducted using quantitative-qualitative content-analysis method and the statistical population of the research is the jokes exchanged on Telegram in 2018. The results of the research on the content of the jokes indicate that the concepts of gender, ethnicity and family constitute the most significant group and intra-group issues, in which the most power and status confrontations are seen. On the other hand, jokes are used as efficient instruments for criticizing power and status inequalities in different social groups.
خلاصه ماشینی:
بررسي جامعه شناختي جوکهاي مرتبط باروابط گروه هاي اجتماعي درايران (باتأکيدبرجوکهاي تلگرامي سال ٩٧) پرنيا رضيپور، فرح ترکمان ، علي رحماني فيروزجاه تاريخ دريافت : ٩٨/٠٤/٠٦ تاريخ بازنگري : ٩٩/٠٦/٢٢ تاريخ پذيرش : ٩٩/٠٩/٠١ چکيده پژوهش حاضر به بررسي جامعه شناختي جوکهاي مرتبط با روابط گروه هاي اجتماعي در ايران (با تأکيد بر جوکهاي تلگرامي سال ٩٧) مي پردازد و تلاش مي کند به اين پرسش ها پاسخ دهد: جوکها از نظر بعد اجتماعي حاوي چه پيام هايي درباره گروه هاي اجتماعي هستند؟ اين پيام ها چه احساساتي را بيان مي کند؟ براي پاسخ به اين پرسش ها با بررسي ادبيات موجود در حوزه جامعه شناسي احساسات و جامعه شناسي جوک از نظريه قدرت و منزلت کمپر بهره گرفته شد.
درواقع اين گونه ميتوان اذعان نمود ماهيت و کارايي طنز موجب آشکار شدن بسياري از گسل هاي اجتماعي ميشود، اين شکاف بين گروه ها و طبقات اجتماعي يک جامعه باهم و يا در سطح جهاني، شکاف فکري جوامع با يکديگر است (٢٠٠٩:١٤ ,Karami et al) فلاگل ٣ در مقاله اي تحت عنوان «شوخ طبعي و خنده » به رابطه چندگانه ميان شوخي، سنن فرهنگي و گروه هاي اجتماعي اشاره دارد.
New Social Media and Their Role in Mass Representation: A Realistic Analysis of the Egyptian Revolution, Quarterly Journal of New Media Studies, Fourth Year.
The relationship between the use of virtual social networks and changes in youth lifestyles, Quarterly Journal of Modern Media Studies, Fourth Year, No. 13: 259-292.
Critical Discourse Analysis of Nuclear Agreements Jokes The Nuclear Agreement Representation in Persian Jokes, Quarterly Journal of New Media Studies.