چکیده:
نقد کتابهای درسی، از اهمیت و جایگاه والائی برخوردار است. کتاب صرف«2» نوشته احمد پاشازانوس، عضو هیئت علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین، ضمن پرداختن به مسائلی پیرامون اسم، سعی کرده است با آوردن تمارینی در پایان هر درس، برای مخاطب این امکان را فراهم کند که مطالب ارائه شده در دروس را به صورت عملی در تمارین برای خود حلاجی و مورد کنکاش قرار دهد. این کتاب در ادامه کتاب«الصرف 1» از همین نویسنده است. نوشتار حاضر با روش توصیفی – تحلیلی و با اتکا به رویکرد تحلیل توصیفی، دو سطح شکل و محتوای این کتاب را مورد نقد و بررسی قرار میدهد. به تمام نقاط قوت و ضعف کتاب در دو حیطه شکل و محتوا و اشتباهات مرلف با ارائه مستندات و نمونههای کتاب اشاره شده است و در آخر به صورت کلی میتوان این کتاب را یک بسته علمی نامید که به روش قیاسی(ذکر قاعده سپس ارائه شاهد مثال) سعی در ارائه محتوای صرفی دارد و نقش معنی و تفاوتهای ظریف معنایی موجود در قالبهای مختلف صرفی در آن کمرنگ است.
Textbook criticism is of great importance and status. The book “Conjugation 2”, written by Ahmad Pashazanoos, while addressing issues related to the name, has tried with exercises at the end of each lesson to provide the audience with the opportunity to explore the material presented in practice. This book is a continuation of the book “Conjugation 1” by the same author. The present article critiques the two levels of form and content of this book by descriptive-analytical method and relying on the descriptive analysis approach. All the strengths and weaknesses of the book in the two areas of form, content and mistakes of the author have been pointed out by presenting documents and examples of the book. Finally, in general, this book can be called a scientific package that tries to provide inflectional content by deductive method (mentioning the rule and then providing an example witness( and the role of meaning and subtle semantic differences in different inflectional forms are insignificant.
خلاصه ماشینی:
کتـاب صـرف «٢» نوشـته احمد پاشازانوس ، عضو هیئت علمی زبان و ادبیات عربـی دانشـگاه بـین المللـی امـام خمینـی(ره ) قزوین ، ضمن پرداختن به مسائلی پیرامون اسـم ، سـعی کـرده اسـت بـا آوردن تمـارینی در پایـان هر درس ، برای مخاطب این امکان را فراهم کند که مطالـب ارائـه شـده در دروس را بـه صـورت عملی در تمارین برای خـود حلاجـی و مـورد کنکـاش قـرار دهـد.
بـه تمـام نقاط قوت و ضعف کتاب در دو حیطه شکل و محتـوا و اشـتباهات مرلـف بـا ارائـه مسـتندات و نمونه های کتاب اشاره شده است و در آخر به صـورت کلـی مـی تـوان ایـن کتـاب را یـک بسـته علمی نامید که به روش قیاسـی(ذکر قاعـده سـپس ارائـه شـاهد مثـال ) سـعی در ارائـه محتـوای صرفی دارد و نقش معنی و تفاوت های ظریف معنایی موجود در قالب های مختلـف صـرفی در آن کمرنگ است .
(عابدین : ١٨ و محمدنژاد عالیزمینی ١٣٩١: ١٩٠) در کتاب مذکور، نویسنده محترم منابع اصلی و مهم صرف و نحـو نظیـر کتـاب المغنـی، الکتاب ، شرح رضی، أوضح المسالک ، النحو الـوافی، شـرح شـافیه ، و شـذور الـذهب را در فهرست منابع نام برده است اما آنچه در متن کتاب به آن ارجاع داده شـده اسـت تنهـا منـابع زیر می باشد که به تعداد ارجاعات آنها نیز اشاره شده است : صرف ساده : ١١ بار، شرح ابن عقیـل : ٣ بـار، صـرف ١: ١١ بـار، مبـادئ العربیـه : ٩ بـار، معجم القواعد العربیه : ٩ بـار، الجدیـد فـی الصـرف و النحـو: ٢ بـار، مغنـی اللبیـب : ١ بـار، البهجه المرضیه : ٣ بـار، الکتـاب : ١ بـار، النحـو الـوافی: ١٤ بـار، قطـر النـدی: ١ بـار، شـرح قطر الندی: ١ بار، مباحث فی علم الصرف : ١ بار، حاشیه الصـبیان : ١ بـار، جـامع المقـدمات : ٢ بار، شذا العرف فی فن الصرف : ١ بار.