چکیده:
جیمز بلامی، استاد اسبق ادبیات عرب در دانشگاه میشیگان و از بزرگترین مدعیان «نقد متنی» و اصلاح متن رسمی قرآن، با استناد به روایتی ازامام علی علیه السلام مبنی بر این که ایشان پس از استماع آیه ۲۹ سوره مبارکه واقعه «و طلح منضود» وجود کلمه «طلح» را در قرآن کریم استبعاد نموده و علی رغم درخواست راوی، تغییر قرآن را مخالف مصلحت دانسته اند، این روایت را حمل بر وجود قطعی اغلاط، در متن قرآن نموده، و معتقدند به طور خاص مفسران از صحابه، از جمله امام علی علیه السلام وجود اغلاط در متن قرآن کریم را قطعی می دانستند. از آنجا که روایت مذکور، یکی از دلایل جیمز بلامی جهت تایید پیش فرض وجود اغلاط در قرآن کریم است، پژوهش حاضر به بررسی سندی ودلالی آن می پردازد تا نشان دهد استناد به آن، تا چه میزان علمی و قابل وثوق است. برای این منظور، از منابع معتبر و دسته اول تفسیری، رجالی و تاریخی استفاده شده و به اقوال قرآن شناسان شهیر اسلامی نیز توجه شده است. ضمنا از آنجا که مسیله وجود اغلاط قرآنی، امری بسیار مهم است و آثار بس خطیری در پی دارد، باید دید دلایل جیمز بلامی، دارای دقت و استحکام علمی هست یا ادعای او پیش فرض نادرستی است که فاقد دلایل کافی است و در نتیجه، استدلالات بعدی او و اصلاحاتی که ارایه می دهد، مخدوش و غیر علمی است.
James Bellamy, a former professor of Arabic literature at the University of Michigan and one of the greatest claimants of “textual criticism” and “correction of the official text of the Qur’an”, through citing a narration from Imam Ali (AS) who after listening to the verse 56: 29 (و طلح منضود) denied the existence of the word “talh” in the Qur’an and despite the narrator’s request he considered the change of the Qur’an against the expediency, argues that this narration proves the definite existence of errors in the present text of the Qur’an. He believes that commentators, particularly the Companions including Imam Ali (AS), presumed the existence of errors in the text of the Holy Qur’an. Since this tradition is one of the reasons argued by James Bellamy to confirm the presumption of the existence of errors in the Holy Qur’an, this study examines its sanad (chain of transmitters) and content (implications) to show how scientific and reliable it is. Accordingly, reliable and important exegetical, rijal and historical sources are used, as well as, the sayings of famous Islamic scholars are also referred. Additionally, as the issue of the existence of Qur’anic errors is a very important matter and has very serious effects, it should be examined that James Bellamy’s arguments have scientific accuracy and stability or his claim is a false premise that lacks sufficient evidence and, hence, his subsequent arguments and the amendment would be incorrect and unscientific.
خلاصه ماشینی:
نقد و بررسي سندي و دلالي روايت اميرالمؤمنين مبني بر وجود اغلاط متني در قرآنکريم احمد ميرزايي ١، مجيد معارف ٢، بهزاد حميديه 3 (تاريخ دريافت مقاله :٩٩/١١/١٤- تاريخ پذيرش مقاله :٩٩/١٢/٢٣) چکيده جيمز بلامي ، استاد اسبق ادبيات عرب در دانشگاه ميشيگان و از بزرگترين مدعيان «نقد متني » و اصلاح متن رسمي قرآن ، با استناد به روايتي ازامام علي عليه السلام مبني بر اين که ايشان پس از استماع آيۀ ٢٩ سورٔە مبارکۀ واقعه «و طلح منضود» وجود کلمه «طلح » را در قرآن کريم استبعاد نموده و علي رغم درخواست راوي ، تغيير قرآن را مخالف مصلحت دانسته اند، اين روايت را حمل بر وجود قطعي اغلاط، در متن قرآن نموده ، و معتقدند به طور خاص مفسران از صحابه ، از جمله امام علي عليه السلام وجود اغلاط در متن قرآن کريم را قطعي مي دانستند.
بيان روايت به اجمال برخي مفسران شيعه و سني از علي نقل کرده اند، که ايشان درمورد آيۀ شريفۀ «وطلح منضود» فرمود: «ما شأن الطلح ، إنما هو طلع ، کقوله و نخل طلعها هضيم » و وقتي پرسيدند: آيا قرآن را تغيير نمي دهيد؟ فرمود: «إن القرآن لايهاج اليوم و لايحرک ».
شايد دليل عدم اشاره ، نقد ايشان به انتساب اين تفسير به علي بن ابراهيم و اختلافات موجود در نسخه هاي چاپ شدٔە اين کتاب باشد که يکي از اين اختلاف نسخه ها، مربوط به همين روايت و اتفاقا در مورد دو واژٔە «طلع » و «طلح » است .