چکیده:
هدف: هدف از اجرای این طرح، نهادینه نمودن قانون پوشش و اخلاق حرفهای در ذهن و رفتار دانشجویان و پرهیز از برخوردهای قهری و انضباطی و تعیین میزان رضایت دانشجویان از فرآیند مشاوره فرهنگی بود.
مواد و روش ها: شورایی متشکل از معاون آموزشی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و دبیر ستاد صیانت دانشگاه، اقدام به تدوین آییننامه فرآیند فرهنگی پوشش و اخلاق حرفهای دانشجویان نمود. دانشجویان ناقض آییننامه، در بازه زمانی یکماهه، وارد فرآیند شدند. پرسشنامهای محقق ساخته برای ارزیابی دیدگاه دانشجویان از این فرآیند تدوین شد. جامعه آماری، دانشجویان ناقضین آییننامه و تعدادی از دانشجویان غیر ناقض آییننامه اخلاق حرفهای در دانشکدهها بودند. دادهها در نرمافزار spss19 وارد و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نشان از تأثیر مناسب فرآیند بر کاهش آمار دانشجویان معرفیشده به شورای انضباطی و احکام صادره و رضایتمندی بیش از 80 درصدی دانشجویان از این فرآیند را داشت.
نتیجهگیری: اجرای این فرآیند در بین دانشجویان ناقض آییننامه اخلاق حرفهای در دانشگاه علوم پزشکی شیراز موجب کاهش آمار احکام صادره در شورای انضباطی، اثرگذاری رفتاری و عملکردی و همچنین رضایتمندی بیشتر دانشجویان گردید. بهکارگیری این فرآیند در سایر مؤسسات آموزش عالی توصیه میگردد.
Purpose: The purpose of this project was to institutionalize the law of professional dress and ethics in the minds and behaviors of students and to avoid coercive and disciplinary confrontations and to determine the degree of studentschr('39') satisfaction with the cultural counseling process.
Materials and Methods: A council consisting of the Vice Chancellor for Education, the Vice Chancellor for Culture and Student Affairs of the University and the Secretary of the University Protection Staff, drafted the regulations for the cultural process of covering and professional ethics of students. Students who violated the regulations entered the process within a period of one month. A researcher-made questionnaire was developed to assess studentschr('39') views on this process. The statistical population was students who violated the regulations and a number of students who did not violate the rules of professional ethics in the colleges. Data were entered and analyzed in SPSS19 software.
Findings: It showed the appropriate effect of the process on reducing the number of students introduced to the Disciplinary Council and the rulings issued and the satisfaction of more than 80% of students with this process.
Conclusion: The implementation of this process among students violating the code of professional ethics at Shiraz University of Medical Sciences reduced the number of rulings issued by the Disciplinary Council, behavioral and functional effectiveness, as well as greater student satisfaction. The use of this process in other institutions of higher education is recommended.