چکیده:
معنویت یکی از آموزههای اساسی هر مذهبی است. از همان آغاز، بشر در جستجوی تعلیم روح خود بوده و روشهای مختلفی را برای جلب رضایت خویش جستجو کرده است. اسلام و هندوئیسم دو دین مهم در سند هستند و هر دو، معنویت و درمان معنوی را تعلیم میدهند. طبق روایات مسلمانان، پیامبر (ص) از درمان معنوی به عنوان روشی درمانی برای بهبود بیماران مختلفی استفاده میکرد که بیماریهای روحی و اجتماعی متفاوتی داشتند. در قرآن کریم آورده شده است که این کتاب بر حضرت محمد (ص) نازل شده و شفابخش کسانی است که به آن ایمان دارند. بدین ترتیب، ریشیها و قدیسان هندو دنیای مادی را ترک میگویند و بهدنبال ضمیری برای برقراری ارتباط با خداوند متعال هستند.
درمانگران معنوی در سند بسیار مورد ستایش و احترام هستند و مردم برای مشکلات اجتماعی، اقتصادی و روحی خود به آنها مراجعه و این درمانگران معنوی برای حل این مشکلات از روشهای مختلفی استفاده میکنند. غیر از این، مردم سند برای کسب آرامش درونی و اقناع روح خود، به آرامگاههای متعدد صوفیان و قدیسان مراجعه میکنند. با این حال، حرم «قلندر لعل شهباز» واقع در سهوانشریف ، آرامگاهی است که اغلب اوقات بازدیدکنندگان زیادی به آنجا میآیند و برای درمان شدن به این مکان مراجعه میکنند. برخی برای موفقیت، آیندهای بهتر و کسب برکت، و برخی دیگر برای درمان معنوی بیماریهایشان میآیند و بیمارانی نیز هستند که جهت فائق آمدن بر اجنه با رقص دهمال به آنجا مراجعه میکنند. در این مقالهی تحقیقی، به تفصیل جزئیات را شرح خواهیم داد.
خلاصه ماشینی:
یکی از قدیسان برجستهی سند قلندر لعل شهباز و حرم وی در سهوانشریف است و هرساله در ماه شعبان، هشتمین ماه در تقویم اسلامی، عدهی زیادی از مردم به زیارت وی میروند و به مدت سه روز نظارهگر عُرس وی هستند.
آنها خصوصیات مثبت انسانی را تبلیغ میکنند که قلوب مردم از هر مذهبی مترجم: نام مرغی افسانهای در هند که به ندرت به پرواز در میآید و اگر کسی آن را در حال پرواز بیند و زیر سایهی این پرنده بزرگ قرار گیرد به ثروتی زیاد دست خواهدیافت (معادل هما در ایران باستان) مترجم: عُرس یا اروس که به معنای عروسی است، سالگرد درگذشت قدیسان یا صوفیان در جنوب آسیا است که معمولاً در درگاه آنها برگزار میشود.
هزاران نفر از ادیان مختلف برای دستیابی به اقناع روحی در آنجا گرد یکدیگر میآیند، زیرا قلندر شهباز برخی هنجارها و آداب و رسوم را در حرم نهادینه کرده و برخی نشانههای معنوی را نیز مشخص کرده است، بدان معنا که در زبان بومی معنای عبارت (Dhama Dham Mast Qalandar)، «قلندر در معنویات غنی است» و معنای واژهی Jhulelal، «پسر در گهواره» است؛ که درواقع تقوا و قلبی که پاک و مملوء از عشق پروردگار است را به یکدیگر متصل میکند و در رابطه با خدمت فداکارانه به بشریت، پیوستگی قویتری دارد.
» 2 در سند درمانگران معنوی بسیاری مدعی هستند که میتوانند از بدن افراد تسخیر شده جن را بیرون بکشند، چندین مورد صحتیافته نیز وجود دارد اما اکثریت آنها درمانگران معنوی دروغینی هستند که برای درآمدزایی خود، مردم را فریب میدهند.