چکیده:
چنین بنظر می رسد که در جامعه ی حاضر تصویر جایگاهی محوری برای ایجاد هویت دارد و شبکه های اجتماعی شیوه ی خود ابراز گری افراد را تا اندازه ی زیادی تحت تأثیر قرارداده اند. در همین راستا با بررسی نظریه ی گافمن در رابطه با مفهوم خود نمایشی به این نتیجه رسیدیم که افراد در شبکه های اجتماعی خود را به گونه ای دیگر و متفاوت از آنچه در محیط واقعی هستند، نشان می دهند و اینستاگرام به نوبه خود مانند بسیاری دیگر از شبکه های اجتماعی، پیدایش شکل جدیدی از روابط و ارائه خود را موجب گردیده است. بدین ترتیب در این پژوهش هدف ما این بود که بررسی کنیم آیا خود نمایش داده شده افراد در اینستاگرام با خود واقعی آنها تفاوت دارد یا خیر؟ برای رسیدن به این هدف 72 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که کاربر فعال اینستاگرام بودند با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و از طرح ترکیبی همزمان قیاسی که ترکیبی از روش کمی و کیفی است بهره گرفتیم. به منظور سنجش خود واقعی و نمایشی پرسشنامه ای را طراحی کردیم که توسط خود افراد و و برای بررسی صفحه اینستاگرام شخص، توسط داوران تکمیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار Spss نشان داد که میان خود واقعی و نمایشی این کاربران تفاوت معناداری وجود دارد.
Nowadays, social networks are widely welcomed by different sections of society, especially young people, who spend most of their leisure time in these networks. Among the various applications of social networking, image sharing services such as Instagram have gained a lot of success and have attracted many users so it seems that in today's society image has a central place in identity and networks. Social media has greatly influenced people's way of expressing themselves. Similarly, by examining Goffman's theory of self-representation, we came to the conclusion that people in their social networks represent themselves differently than they are in the real world, and Instagram, like many others, From social networks, the emergence of a new form of relationships and presentations has given rise. So in this study, we aimed to investigate whether the self-displayed people on Instagram differ from their real self. To this end, 72 students of Ferdowsi University of Mashhad who were active users of Instagram were selected using the available sampling method and we used a simultaneous analogous descriptive design that combines qualitative and quantitative methods. We designed a questionnaire that was completed by the individuals themselves and by the referees to check the person's Instagram page for self-actual and demonstrative self-evaluation. The results of statistical analysis using SPSS software showed that there is a significant difference between the actual and the demographic of these users.
خلاصه ماشینی:
در همین راستا با بررسی نظریه گافمن در رابطه با مفهوم «خود نمایشی» به این نتیجه رسیدیم که افراد در شبکه های اجتماعی خود را به گونه ای دیگر و متفاوت از آنچه در محیط واقعی هستند، نشان میدهند و اینستاگرام به نوبه خود مانند بسیاری دیگر از شبکه های اجتماعی، پیدایش شکل جدیدی از روابط و ارائه خود را موجب شده است .
در این پژوهش هدف ما بررسی این بود که آیا خود نمایش داده شده افراد در اینستاگرام با خود واقعی آن ها تفاوت دارد یا خیر؟ برای رسیدن به این هدف ٧٢ نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که کاربر فعال اینستاگرام بودند با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و از طرح ترکیبی همزمان قیاسی که ترکیبی از روش کمی و کیفی است بهره گرفتیم .
بنابراین با مشاهده گسترش روزافزون انتشار عکس ها و مطالب مربوط به زندگی شخصی افراد، این سؤال شکل میگیرد که آیا خود نمایش داده شده افراد در اینستاگرام با خود واقعی آنها تطابق دارد یا خیر؟ پیشینه پژوهش در این بخش به بررسی تحقیقات و مطالعاتی پرداخته شده است که تفاوت میان خود واقعی و خود نمایشی در بین کاربران فضای مجازی را مورد پژوهش قرار داده اند، که به سبب تنوع موضوع آن ها را در سه بخش تدوین کرده ایم .
به علاوه راودراد و گیشنیزجانی (١٣٩٦) از میان پرتکرارترین تکنیک ها و فیلترهای مشترکی که افراد برای نمایش خود جهت دستیابی به مقاصد خویش به کار میگیرند، به ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Goffman, E 2 Rosenberg, J 3 Egbert, N گزینه های ویرایش عکس و دیده شدن بیشتر اشاره کرده اند، که نشان از میل به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن بیشتر است .