چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خود دلسوزی بر آشفتگی روانشناختی، تحمل ناکامی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان دختر تک سرپرست بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر تک سرپرست مقطع متوسطه مدرسه آفتاب آذرین شهر تهران در سال ۹۹-۱۳۹۸ بود. از میان جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و براساس نمره سه پرسشنامه آشفتگی روانشناختی (کسلر و همکاران، ۲۰۰۳)، پرسشنامه عدم تحمل ناکامی (هارینگتون، ۲۰۰۵) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری و همکاران، ۲۰۰۴) در پیش آزمون، ۳۰ نفر که دارای ملاکهای ورود و خروج بودند، نمونه آماری را تشکیل دادند. این ۳۰ نفر به طور تصادفی در ۲ گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل گزینش شدند که گروه آزمایش، آموزش خود دلسوزی را دریافت کرد و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره همراه با اندازه گیری مکرراستفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش خود دلسوزی به طور معناداری منجر به کاهش آشفتگی روانشناختی، افزایش تحمل ناکامی و افزایش احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان دختر تک سرپرست می شود.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of self-compassion training on
psychological distress, tolerance of failure and sense of belonging to school in single-parent
female students. The statistical population of this study included all female single-head
students of Aftab Azrin High School in Tehran in 2019-2020. Among the statistical
population using the available sampling method and based on the scores of three
questionnaires of psychological distress (Kessler et al., 2003), the questionnaire of intolerance
of failure (Harrington, 2005) and the questionnaire of school belonging questionnaire (Barry
et al., 2004) in Pre-test, 30 people who had entry and exit criteria, formed a statistical sample.
These 30 people were randomly selected in two groups of 15 experiments and controls. The
experimental group received self-compassion training and the control group did not receive
treatment. Multivariate analysis of covariance with repeated measures was also used to
analyze the data. The results showed that self-compassion training significantly reduces
psychological distress, increases failure tolerance and increases the sense of belonging to
school in single-parent female students.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش خود دلسوزی به طور معناداری منجر به کاهش آشفتگی روانشناختی، افزایش تحمل ناکامی و افزایش احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دختر تک سرپرست میشود.
محرومیت از پدر یا مادر یکی از شرایط خاص خانوادگی است که به عنوان یک متغیر مهم محیطی به طور مستقیم و غیر مستقیم میتواند اثرات ویژهای بر روی رشد عمومی و ابعاد مختلف رفتار کودک به خصوص در زمینه سلامت روانی، جسمانی و عملکرد تحصیلی داشته باشد (لویس و اوبراین 2 ، 20 > پژوهش صفدری و ثنایی (1395) نشان داد که یکی دیگر از مشکلات نوجوانان تک سرپرست، پایین بودن توانایی تحمل آشفتگی آنها در مقایسه با نوجوانان عادی میباشد.
به طور كلي، جنبههاي جسماني و روانی متعددي از انسان تحت تأثير آشفتگی قرار میگيرند و این میتواند منجر به عوارض جسماني شود (کراتز و وود 6 n"/>n"/> Eige Lewis, & O’Brien Nolen-Hoeksema Kessler Barlow Keratz & Woodruff- Borden از طرفی پژوهش دهقانی (1397) نشان داد که یکی از مشکلات نوجوانان تک سرپرست پایین بودن توانایی تحمل ناکامی در آنها در مقایسه با نوجوانان عادی میباشد.
روش اجرای پژوهش پس از هماهنگی با مسئولین دبیرستان آفتاب آذرین شهر تهران و ارائه اطلاعات به مسئولین و دانشآموزان دختر تک سرپرست مقطع متوسطه در خصوص نحوه انجام پژوهش، در فروردین ماه 1399، در پیش آزمون سه پرسشنامه آشفتگی روانشناختی (کسلر و همکاران، 2003)، پرسشنامه عدم تحمل ناکامی (هارینگتون، 2005) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری و همکاران، 2004) روی نمونه مورد نظر اجرا و آزمودنیها در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارش شدند.
بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان داد که آموزش خوددلسوزی بر آشفتگی روانشناختی، تحمل ناکامی و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دختر تک سرپرست مقطع متوسطه موثر است.