چکیده:
زمینه و هدف فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی از شاخصهای مهم در مدیریت رفتار سازمانی تلقی میشود. به بیان اندیشمندان، اگر سازمانها دارای این دو شاخص باشند، آن سازمان به سوی موفقیت در حرکت است. هدف این مطالعه مقایسه فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی در مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهر قم بود. روششناسی پژوهش: این مطالعه به روش علی مقایسهای با جامعه آماری مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهر قم با نمونه آماری ۱۲۲ نفر که به روش در دسترس با دو پرسشنامه استاندارد «فرهنگ سازمانی هافستد» و «تعهد سازمانی ریچارد ام. استیرز» انجام شد. در این مطالعه پایایی «فرهنگ سازمانی هافستد» ۸۲/۰ و پایایی «تعهد سازمانی ریچارد ام. استیرز»، ۸۹/۰ به دست آمد. یافتهها: بین مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» در مدیران و معلمان تفاوت معناداری وجود داشته و بیش از ۶ درصد از تغییرات مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» بر اساس پست سازمانی، قابل پیشبینی است. بین مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» در زنان و مردان تفاوت معناداری وجود داشته و بیش از ۱۰ درصد از تغییرات مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» بر اساس جنسیت، قابل پیشبینی است. بین مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» در مدیران و معلمان زن و مرد، تفاوت معناداری وجود داشته و بیش از ۱۱ درصد از تغییرات مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» بر اساس پست سازمانی و جنسیت، قابل پیشبینی است. نتیجهگیری: پیشرفت و موفقیت سازمانهای آموزشی منوط به داشتن فرهنگ سازمانی پویا و تعهد سازمانی پایدار است.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: بین مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» در مدیران و معلمان تفاوت معناداری وجود داشته و بیش از 6 درصد از تغییرات مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» بر اساس پست سازمانی، قابل پیشبینی است.
بین مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» در مدیران و معلمان زن و مرد، تفاوت معناداری وجود داشته و بیش از 11 درصد از تغییرات مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» بر اساس پست سازمانی و جنسیت، قابل پیشبینی است.
به بیان دیگر، فرهنگ شامل چهار عامل اصلی «شکلدهی رویههای سازمانی؛ متحد نمودن توانمندیهای سازمانی به یک کل منسجم؛ ارایه راهحل برای مسایلی که سازمان با آنها مواجهاند و تسهیل نمودن دستیابی سازمانها به اهدافشان» است (ییلماز و ارگان، 2012) و همچنین، فرهنگ سازمانی که دارای هویت جمعی است، رفتارهای فردی افراد را در سازمان تحت تأثیر خود قرار میدهد (دنیسون، 2017).
بر اساس نتایج به دست آمده؛ بین مقیاس فرهنگ سازمانی و مقیاس تعهد سازمانی در بین مدیران و معلمان، تفاوت معناداری وجود ندارد.
بین مقیاس فرهنگ سازمانی و مقیاس تعهد سازمانی در بین مدیران و معلمان مرد و زن با اطمینان 99 درصد، تفاوت معناداری وجود دارد.
بر اساس نتایج به دست آمده؛ بین مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» در مدیران و معلمان با اطمینان 95 درصد، تفاوت معناداری وجود دارد.
در مجموع این مطالعه نشان داد که؛ بین مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» در مدیران و معلمان تفاوت معناداری وجود داشته و بر اساس ضریب ایتا، بیش از 6 درصد از تغییرات مقیاس «فرهنگ سازمانی» و «تعهد سازمانی» بر اساس پست سازمانی، قابل پیشبینی است.
Morad, (2012), “The role of strategic planning and management in increasing organizational development & productivity”, European Journal of Social Sciences,vol.
International Journal of Project Management.