Skip to main content
فهرست مقالات

نقش رسانه در مدیریت بحران آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد مقاله

نویسنده:

چکیده:

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻮﺿﻮع ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﺟﻨﮕﻞﻫﺎ و ﻣﺮاﺗﻊ در اﯾﻦ ﭘﮋﻫﺶ ﺑﺮ آن ﺷﺪﯾﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان آﺗﺶﺳﻮزیﻫﺎی ﺟﻨﮕﻞﻫﺎ و ﻣﺮاﺗﻊ اﺳﺘﺎن ﮐﻬﮕﯿﻠﻮﯾﻪ و ﺑﻮﯾﺮاﺣﻤﺪ ﺑﭙﺮدازﯾﻢ. ﻫﺪف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ رﺳﺎﻧﻪ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان آﺗﺶ ﺳﻮزیﻫﺎ، ﻗﺒﻞ، ﺣﯿﻦ و ﺑﻌﺪ از ﺑﺤﺮان آﺗﺶ ﺳﻮزیﻫﺎی ﺟﻨﮕﻞﻫﺎ و ﻣﺮاﺗﻊ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻨﮑﻪ رﺳﺎﻧﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺎﺷﺪ. ﮐﺎرﮐﺮد رﺳﺎﻧﻪ در اﯾﻦ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ در ﺟﻬﺖ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از اﯾﺠﺎد ﺑﺤﺮان و ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ اﺛﺮات آﺗﺶﺳﻮزیﻫﺎ و ﺑﺮﮔﺮداﻧﺪن ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻋﺎدی ﭼﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﮔﺮﻧﺪد ﺗﺌﻮری و ﮔﺮداوری ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای، اﺳﻨﺎدی و ﻣﯿﺪاﻧﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ اﺳﺖ. روش ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ و اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮐﯿﻔﯽ و روش ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﺪﮔﺬاری ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ )ﺑﺎز، اﻧﺘﺨﺎﺑﯽ و ﻣﺤﻮری( اﺳﺖ. ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﻣﺎﺣﺼﻞ و ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻼﺻﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻣﺪل ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﮐﺎرﮐﺮد رﺳﺎﻧﻪ در ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺤﺮان ﻣﯽﺷﻮد. ﻣﻮردﻣﻄﺎﻟﻌﻪ آﺗﺶ ﺳﻮزیﻫﺎی ﺟﻨﮕﻞﻫﺎ و ﻣﺮاﺗﻊ اﺳﺘﺎن ﮐﻬﮕﯿﻠﻮﯾﻪ وﺑﻮﯾﺮاﺣﻤﺪ از ﺳﺎ 1395 ﺗﺎ ﺳﺎل 1399 اﺳﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪن ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻋﻤﻠﮑﺮد رﺳﺎﻧﻪ در ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺤﺮان و ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده در ﺑﺤﺮانﻫﺎی ﻣﺸﺎﺑﻪ در ﺳﺎﻟﻬﺎی آﯾﻨﺪه ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺗﺎ ﺧﺴﺎرتﻫﺎی وارده ﺑﻪ ﺟﻨﮕﻞﻫﺎ و ﻣﺮﺗﻊ اﺳﺘﺎن ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺮﺳﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﺻﻠﯽ )ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزی ﺑﻬﯿﻨﻪ در ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺤﺮان، اﻃﻼع رﺳﺎﻧﯽ ﺑﻬﯿﻨﻪ در ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺤﺮان میباشد.

کلیدواژه ها:

محیط زیست ، مدیریت بحران ، کهگیلویه و بویراحمد ، رسانه و مخاطب


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.