چکیده:
این مقاله با استفاده از رویکردهای نظری روانشناسی شناختی به بررسی مبنای هوشیاری کارآفرینانه میپردازد و آن را به نظریههای موجود در حوزه کارآفرینی ارتباط میدهد. هدف پژوهش، شناسایی ابعاد اصلی و مولفههای تاثیرگذار بر هوشیاری کارآفرینانه در قالب یک چارچوب مفهومی به منظور درک هر چه بهتر مفهوم هوشیاری کارآفرینانه و سیر پژوهشی این پدیده در شکلگیری فرصتهای کارآفرینانه است. در این پژوهش یکصدوچهل ونه مقاله برگرفته از پایگاه دادههای خارجی در بازه زمانی 2016-1970 و داخلی 1395- 1380 مورد بررسی قرار گرفت.سپس،از طریق برنامه مهارتهای ارزیابی حیاتی (CASP)،چهل ونه مقاله به عنوان مقالات برتر جهت تحلیل شناسایی شدند. پژوهشگران با بکارگیری روش کیفی فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافتههای قبلی پرداخته و با انجام گامهای هفتگانۀ روش مذکور، پدیدهء هوشیاری کارفرینانه را در پنج بُعدِ؛ دانش پیشین، هوش موفق، توجه، ذهن آگاهی و تحلیل بازار،و بیست وچهار مولفه طبقهبندی کردند. سپس ازروش ضریب توافق کاپا بین دو کدگذار برای سنجش پایایی، استفاده شد و درنهایت، براساس مدل طراحیشده، هوشیاری کارآفرینانه، دربردارنده چهار فرآیند مرتبط با پردازش اطلاعات انسانی در سطح فردی، مورد بحث قرار گرفت.
Abstract: Creating a contingency perspective on the role of entrepreneurial alertness in order to identify opportunities can improve the theoretical value of entrepreneurship and ability for analysis and advice to entrepreneurs as well. This paper investigates the basis of entrepreneurial alertness and relates it to existing theories of cognitive psychology. The purpose of this research is to create a conceptual framework by identifying main dimensions and components of entrepreneurial alertness in order to ease understanding the formation of entrepreneurial opportunities. In this study, we reviewed 159 articles from external and internal databases in a period of 1970 - 2016 and 1380-1395 respectively. Then, through (CASP)1 we selected 49 primary articles for analysis. A seven steps meta-synthesis approach was used by researchers to analyze the fore-mentioned study findings. The result show that the concept of entrepreneurial alertness can be categorized into five dimensions of; successful intelligence, attention, prior knowledge, mindfulness and market analysis, and 24 components. Then, the kappa coefficient method was used between two coders to ensure the study’s reliability. The paper is finalized with a discussion on entrepreneurial alertness model that include processes relating to human information processing at individual level.
خلاصه ماشینی:
در واقع ، هدف اين پژوهش پاسخ گويي به دو سوال اساسي است : نخست اين کـه ، ابعاد هوشياري کارآفرينانه بر مبناي رويکرد پردازش اطلاعات انساني چيست و دوم ، چه رابطه اي ميان ابعاد مذکور وجود دارد؟ مروري بر ادبيات پژوهش و برخي مطالعات پيشين هوشياري کارآفرينانه ريشه مفهوم مهارت يا توانـايي هوشـياري کارآفرينانـه ، در نوشـته هـاي اسـرائيل کرزنـر اقتصاددان آمريکايي (١٩٧٣، ١٩٧٩، ١٩٨٥) دارد، وي هوشـياري کارآفرينانـه را بـه دو روش تعريف مي نمايد: « توانايي توجه کردن به فرصت هاي ناديـده گرفتـه شـده بـدون انجام جستجو »(١٩٧٩، ص ٤٨) يا « تمايل انگيزه انسان به تنظيم تصويري از آينـده » (١٩٨٥، ص ٥٦).
جدول ١- کليد واژه هاي پژوهش کيفي فارسي انگليسي هوشياري کارآفرينانه Entrepreneurial alertness نظريه پردازش اطلاعات انساني Human information processing theory نظريه هوش Intelligence theory توجه Attention فرصت Opportunity ذهن آگاهي Mindfulness دانش پيشين prior knowledge تشخيص فرصت Opportunity recognition جست وجو و انتخاب مقاله هاي مناسب در گام نخست پايگاه هاي داده معرفي شده بـا اسـتفاده از واژگـان و اصـطلاحات کليـدي جدول ١ جستجو شدند و تمامي مقالات بر اساس ارتباط عنوان مقاله با آنها در يک فايـل صفحه گسترده جمع آوري شدند.
)به تصویرصفحه رجوع شود) شکل ٣؛ مدل مفهومي تحقيق بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با توجه مدل ارائه شده ، هوشياري کارآفرينانـه را بـه عنـوان مجموعـه اي از فرآيندهاي ادراکي و شناختي تعريف مي کند کـه در آن افـراد مـي تواننـد بـراي برخـي شرايط آينده و با هدف ايجاد ارزش ، فرصت هاي موجود را شناسايي و تشخيص مي دهد.
Paterson &Thorne & Canam and Jillings 44.