چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی گونههای هویت اجتماعی و نقش اینترنت بر شکلگیری این هویتها میباشد. برای تحقق این هدف، از روش ترکیبی کمی- کیفی استفاده شد و بر روی جوانان 18-30 سال ساکن شهر تهران در سال 1397 تمرکز گردید. در واقع، ابتدا برای شناسایی گونههای هویتی در بین جوانان تهرانی، از روش کیفی اکتشافی استفاده شد و با نمونه-گیری نظری، 42 نفر انتخاب و پرسشنامه هویتی «من کیستم» به آنان داده شد. بعد از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، در نهایت 6 گونۀ هویتی از جمله هویت ملی، هویت قومی، هویت ارتباطی، هویت عقیدتی، هویت دینی و هویت مدرن شناسایی گردید. در واقع، بعد از شناسایی این گونههای هویتی، روش کمی پیمایشی در جهت تاثیر اینترنت بر آنها به کار گرفته شد و با استفاده از فرمول کوکران، 524 جوان تهرانی 18-30 سال انتخاب و بر مبنای نمونهگیری خوشهای پرسشنامه استاندارد در بین آنان توزیع گردید. بعد از جمع آوری دادهها، تجزیه و تحلیل بر مبنای spss و lisrel صورت گرفت. یافتهها بیانگر آن است که تنها 12 درصد از جوانان یا به طور کامل از اینترنت استفاده نمیکنند و یا اگر استفاده میکنند، کمتر از یکساعت در شبانه روز میباشد. تنها 16 درصد در وبلاگها سایتهای اینترنتی جستجو میکنند، در حالی که 83 درصد در تلگرام عضویت دارند. همچنین یافتهها بیانگر آن است که میزان مصرف اینترنت، تاثیر معناداری بر هویت ملی، قومی، مدرن و هویت ارتباطی داشته، ولی میزان مصرف اینترنت بر هویت دینی و هویت عقیدتی تاثیری نداشته است.
خلاصه ماشینی:
در واقع، بعد از شناسایی این گونههای هویتی، روش کمی پیمایشی در جهت تأثیر اینترنت بر آنها به کار گرفته شد و با استفاده از فرمول کوکران، 524 جوان تهرانی 18-30 سال انتخاب و بر مبنای نمونهگیری خوشهای پرسشنامه استاندارد در بین آنان توزیع گردید.
(به تصوير صفحه مراجعه شود) شکل1: مدل مفهومی پژوهش ج) فرضیههای پژوهش میزان مصرف اینترنت بر هویت ملی جوانان ساکنِ شهر تهران تأثیر معناداری دارد.
بنابراین با کمک روش پیمایشی و مبتنی بر ابزار پرسشنامه استاندارد تأثیر اینترنت بر گونههای هویتی سنجش میشوند و از طريق نرم افزار spss و lisrel محاسبات آماري در جهت تجزیه و تحلیل یافتهها صورت می گیرد: جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیه جوانان 18- 30 سال ساکن در شهر تهران در سال 1397 میباشد که مطابق آمار تعداد آنان 287345 نفر میباشند.
با توجه به برآورد استاندارد متغیر مصرف اینترنت با هویت ملی که 38/0 میباشد و مقادیر 3/4T= میتوان نتیجه گرفت در سطح معنیداری P فرضیه2: میزان مصرف اینترنت بر هویت دینی جوانان ساکنِ شهر تهران تأثیر معناداری دارد.
یافتههای پژوهشی برخلاف پژوهش فلاحی و خلج(1393) بیانگر آن است که میزان مصرف اینترنت بر هویت دینی جوانان ساکنِ شهر تهران تأثیر معناداری ندارد.
یافتهها همسو با فلاحی و خلج(1393) بیانگر آن بوده است که میزان مصرف اینترنت بر هویت بین فردی(ارتباطی) جوانان ساکنِ شهر تهران تأثیر معناداری معکوسی دارد.