چکیده:
بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، در عملکرد سازمان بهبود میسر نخواهد شد. لذا ارزیابی عملکرد و میزان دسترسی به اهداف، از جمله نیازهای محسوس در سازمانها میباشد. در همین راستا مدلهای تعالی سازمانی بعنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در آسیب شناسی سازمانی و تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. یکی از الزامات گریزناپذیر سازمانها حرکت به سوی تعالی و رشد است. سازمانهای مختلف با استفاده از ابزارهای گوناگون و بر حسب تواناییها، درایتها و منابع خویش با سرعت و شتابهای متفاوتی به سمت تعالی حرکت میکنند. دانش مدیریت برای دستیابی سازمانها به تعالی و افزایش توانایی سازمان در حوزههای مختلف کاری ابزارهای گوناگو را طراحی و اجرا کرده است.در این پژوهش محقق برای شناسایی واقعیتهای موجود در خصوص موضوع پژوهش نیازمند جمعآوری و کسب اطلاعاتی در اینباره هست. از این رو مناسبترین روش برای دستیابی و اجرای این پژوهش، شیوه پیمایشی(زمینهیابی) خواهد بود. در این شیوه همچنین با توجه بهاینکه در این پژوهش هدف، بررسی تاثیر تعالی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی را بر اساس ترسیم نقشه فازی و با رویکرد مدل جایزه کیفیت اروپا میباشد، این خود دلیل دیگری بر استفاده از شیوه پیمایشی خواهد بود؛ بنابراین جهت گردآوری دادههای تحقیق از روش توصیفی استفاده میگردد و پژوهشگر تلاش میکند وضعیت متغیر یا متغیرها را در محیط جامعه بررسی و ارزیابی نماید و در جستجوی اطلاعات دقیق در مورد ویژگیهای آزمودنیها، گروهها، نهادها یا موقعیتهای خاص یا فراوانی وقوع بعضی از ویژگیها میباشد.
Without awareness from extent of progress, access to aims, recognition of the challenges within organization, acquisition of feedback and information from implementation of policies and identification of the factors which require for improvement, no improvement will come to realize in performance of organization. Hence, evaluation of performance and extent of access to aims have been mentioned as tangible needs at organizations. In this regards, organizational excellence models as strong means to meet these needs have enjoyed substantial success and enabled to be used in organizational pathology and determination of the context to achieve excellence of human resources. Movement towards excellence and growth is one of the inevitable requirements within organizations. Different organizations move towards excellence using different means based on their abilities, competencies and resources at different speeds. Management knowledge has designed and performed different instruments for access of organizations to excellence and increase of ability of organization at different areas. The preset research requires collecting information in this context so as to identify the existing realities about the subject of research. Hence, survey will be the most suitable method to conduct this research. Here, two points will be of great importance: 1-precise and close observation of parameters of population in the research, 2-data collection and significance of validity to what has been observed. Further, since the present research seeks to examine effect of organizational excellence within social security organization using approach of European quality award based on fuzzy map, this can be a reason to use survey. Hence, descriptive method is used to collect data, that the researcher puts a huge effort to examine and evaluate status of variable or variables at population and search precise information on characteristics of participants, groups, entities or specific positions of some of characteristics. Organizational excellence refers to the condition that the organization considers all its mission aspects and improves its organizational aims and activities regarding environmental changes. More specifically, organizational excellence comes to realize through the programs in the context of structure, individuals and processes, i.e. the programs which are targeted in improving structure of organization, competencies of individuals and communication, service and support processes. What is clear in the process and elements pertaining to organizational excellence includes role of manpower, knowledge, competence, attitude and learning of manpower, and all of these factors come to realize through training and learning of manpower. An organization must be superior to other organizations so as to claim its excellence. To sum up, excellence is called to the superior performance of management within an organization which results in access to substantial results.
خلاصه ماشینی:
در اين شيوه همچنین با توجه بهاینکه در اين پژوهش هدف، بررسي تاثیر تعالي سازماني در سازمان تأمين اجتماعي را بر اساس ترسيم نقشه فازي و با رويكرد مدل جايزه كيفيت اروپا میباشد، این خود دليل ديگري بر استفاده از شيوه پيمايشي خواهد بود؛ بنابراين جهت گردآوري دادههاي تحقيق از روش توصيفي استفاده میگردد و پژوهشگر تلاش ميکند وضعيت متغير يا متغيرها را در محيط جامعه بررسي و ارزيابي نمايد و در جستجوي اطلاعات دقيق در مورد ويژگيهای آزمودنيها، گروهها، نهادها يا موقعيتهای خاص يا فراواني وقوع بعضي از ويژگيها ميباشد.
اهداف تحقیق هدف کلی با توجه به موارد مطرح شده در بالا، در پژوهش حاضر به دنبال آن هستيم تا با استفاده از يك مدل تعالي سازماني به روز و كارآمد وضعيت شعبه 25 تهران سازمان تامين اجتماعي را از لحاظ سطح سرآمدي در قالب ترسيم نقشه فازی تعالي سازماني بررسي نماييم.
با توجه به امکان شناسایی و بررسی مهمترین عوامل بحراني موفقيت و شكست مدل تعالی سازمان و و امکان برنامهريزي براي آنها در نتیجه میتوان راهکارهای مناسب را برای ارتقاء سطح سرآمدي سازمان تأمين اجتماعي (شعبه 25 تهران) را تضمین نمود.
. جلوداری، 1390، ص 4 Drawing a fuzzy map of organizational excellence in the Social Security Organization Branch 25 with the approach of the European Quality Award Fatemeh Goodarzi 1 Date of Receipt: 2021/05/05 Date of Issue: 2021/04/28 Abstract Without awareness from extent of progress, access to aims, recognition of the challenges within organization, acquisition of feedback and information from implementation of policies and identification of the factors which require for improvement, no improvement will come to realize in performance of organization.