چکیده:
هدف: : به عقیده بسیاری از صاحبنظران، ضعف روششناسی یکی از نقاط ضعف پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری در کشور میباشد. نوعی از مطالعات جامع که به بررسی و مقایسه ابعاد روششناسی پژوهشهای قبلی میپردازد، مطالعه فراروش میباشد. هدف از این پژوهش شناسایی و ارزیابی وضعیت مولفههای روششناسی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری رشته مدیریت صنعتی دانشگاه شیراز طی سالهای 1370 تا 1398 میباشد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی است که با استفاده از فراروش به بررسی پایاننامههای رشته مدیریت صنعتی میپردازد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار اکسل و همرخدادی کلیدواژگان از نرمافزار VOSviewerاستفاده شده است. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که 89 درصد پایاننامهها از نوع تحقیقات کاربردی و بیشترین ابزار مورد استفاده پژوهشگران، پرسشنامه (31 درصد) بوده است. علاوه بر این نتایج حاکی از غلبه روشهای کمی (79درصد)، پارادایم اثباتی (80درصد) و راهبرد پیمایشی (57درصد)، روشهای آزمون آماری (30درصد) در تجزیهوتحلیل یافتهها در تحقیقات مدیریت صنعتی میباشد. در نهایت با استخراج 713 کلید واژه منحصر به فرد، 56 واژه حداقل 5 بار تکرار شدهاند که شامل تحقیقات کاربردی، توصیفی، کمی، اثباتی، کتابخانهای و میدانی، پیمایشی، اسناد و مدارک و پرسشنامه میباشند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند به شناخت از وضعیت گذشته منجر شده و با ارائه تصویری از گرایشات در انتخاب روشهای مورد استفاده در پایاننامهها، خلاءهای موجود را شناسایی کرده و برای برنامهریزی آموزشی و پژوهشی آتی مورد استفاده قرار گیرد.
Objective: According to many experts, methodological weakness is one of theweaknesses of master and doctoral dissertations in Iran. A meta-methodological study isa kind of comprehensive study that examines and compares the methodological aspects ofprevious researches. Accordingly, the purpose of this study is to identify and evaluate thestatus of the methodological components of master and doctoral dissertations in the fieldof industrial management at Shiraz University from 1991 to 2019.Methods: This research is a descriptive and analytical type that used Meta-method toreview the dissertations in the field of industrial management. VOS viewer software isused to analyze data from Excel software and keyword co-event.Results: The results of the data analysis showed that 89% of the dissertations wereapplied research t and the most used tool of the researchers was questionnaire (31%). Inaddition, the results indicated the dominance of quantitative methods (79%), positivismparadigm (80%) and survey strategy (57%) and Statistical test methods (30%) in theanalysis of findings in industrial management researches. Finally, by extracting 713unique keywords, 56 words were repeated at least 5 times, including applied research,descriptive, quantitative, positivism, library and field research, survey, documentationand questionnaire.Conclusion: The results of this study can lead to understanding the past situation and bypresenting a picture of trends in the selection of methods used in dissertations, identifythe existing gaps and be used for future educational and research planning.
خلاصه ماشینی:
قاسمي (١٣٩٢) با تحليل محتواي روش شناسي ٣٤١ پايان نامه و رساله رشته تربيت بدني دانشگاه پيام نـور نتيجـه گرفت که روش تحقيق از نظر هدف توصيفي، از نظر راهبرد پيمايشي و از نظر جهت گيري کاربردي، روش نمونـه گيـري تصادفي ساده و کل شمار، ابزار پرسشنامه و آزمون ، وضعيت ابزار مورد استفاده بيشتر اسـتاندارد و سـپس محقـق سـاخته ، روايي صوري، پايايي ضريب آلفاي کرونباخ و مقياس ليکرت بيشترين استفاده را داشته است .
گل پاش (١٣٩٤) با تحليـل محتواي موضوعي و روش شناسي ٧٩٥ پايان نامه تحصيلات تکميلي علم اطلاعات و دانش شناسي دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري ايران از دانشگاه هاي بيرجند، تهران ، فردوسي مشهد، الزهرا، شـهيد بهشـتي، اصـفهان ، شاهد، خوارزمي، قم ، علامه طباطبايي، شيراز، تربيت مدرس ، چمران اهواز و پيام نور مشـهد در سـال هـاي ١٣٨٨- ١٣٩٣، نتيجه گرفت که بيشتر پژوهش ها با روش پيمايشي و تحليل محتوا انجام شده اسـت و بايـد روش هـاي شـبه آزمايشـي، قوم نگاري و علي مقايسه اي مورد توجه بيشتري قرار گيرد.
عزيزي و فرهيخته (١٣٩٧) بـا روش تحليل محتوا، تناظر و فراروش به بررسي ٢٠٤ پايان نامه در گرايش بازاريابي در دانشگاه هاي شهيد بهشتي، تهران ، تربيت مدرس و علامه طباطبايي طـي سـال هـاي ١٣٨٤- ١٣٨٩ پرداختـه و نتيجـه گرفتنـد کـه روش پيمايشـي، ابـزار پرسشنامه ، روش هاي نمونه گيري احتمالي، روايي محتوا، روش ضريب آلفاي کرونبـاخ ، حجـم نمونـه تـا ٣٠٠ نفـر، روش آماري آزمون ميانگين و پژوهش قطعي بيشترين استفاده را داشته است .