چکیده:
هدف از این پژوهش کاربرد استراتژی تمایز در ارتقای عملکرد کسب وکار باشگاههای ورزشی با تاکید بر بازاریابی صدا و مدیریت دانش مشتری بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعۀ آماری را مدیران باشگاههای ورزشی شهر رشت تشکیل میدادند که بهدلیل محدودبودن جامعۀ آماری، نمونۀ آماری بهصورت تمام شمار در نظر گرفته شد (75=N). ابزار پژوهش شامل چهار پرسشنامه مدیریت دانش مشتری، عملکرد کسب و کار، بازاریابی صدای مشتری و استراتژی تمایز بود. روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (7 نفر - محتوایی) مورد تایید قرار گرفت. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها و روابط بین متغیرها، از نرمافزار اسمارت پی ال اس 3 استفاده شد. یافته ها نشان داد که مدیریت دانش مشتری به ترتیب اثر معنی داری بر بازاریابی صدای مشتری، استراتژی تمایز و عملکرد کسب و کار دارد و بازاریابی صدای مشتری اثر معنی داری بر استراتژی تمایز و عملکرد کسب و کار دارد. هم چنین استراتژی تمایز اثر معنی داری بر عملکرد کسب و کار دارد. براساس یافته ها مشخص شد که مدیران باشگاه های ورزشی کشور با مفاهیمی مانند مدیریت دانش مشتری و راههای کسب عملکرد بهتر از طریق بازاریابی و جذب مشتری آشنایی چندانی ندارند، بنابراین لازم است از طرف ارگانهای ذیربط در جهت آموزش روشهای بازاریابی بخصوص بازاریابی صدای مشتری و مدیریت دانش مشتری و ایجاد استراتژیهایی برای تمایز بیشتر برای مدیران و متصدیان ورزشی اقداماتی صورت گیرد.
The purpose of this study was to apply differentiation strategy in enhancing business performance of sports clubs with emphasis on sound marketing and customer knowledge management. The research method was descriptive-correlational. The statistical population consisted of managers of sport clubs in Rasht. Due to the limited population, the statistical sample was considered as the whole population (N = 75). The research tools included four questionnaires of customer knowledge management, business performance, and Customer voice marketing and differentiation strategy. The validity of the instrument was approved by experts (7 persons - content). The software PLS 3 was used to analyze the data and the relationships between the variables. The findings showed that customer knowledge management had a significant effect on customer voice marketing, differentiation strategy and business performance respectively, and customer voice marketing had a significant effect on business differentiation strategy and performance. Also, differentiation strategy has a significant effect on business performance. The findings revealed that the managers of sports clubs in the country are not familiar with concepts such as customer knowledge management and ways to achieve better performance through marketing and customer engagement. Therefore, it is necessary to take action by relevant organs to train marketing methods, especially customer voice marketing and customer knowledge management, and to develop strategies for further differentiation for sports managers and business executives.
خلاصه ماشینی:
کاربرد نقش ميانجي استراتژي تمايز در ارتقاي عملکرد کسب وکار باشگاه هاي ورزشي 1*** حسين براخاص *، مهرعلي همتي نژاد **، نوشين بنار چکيده استراتژي تمايز از جنبه هاي موفقيت کسب وکارها است ، براي حضور موفق و پايدار در بازار متغير امروزي بايد به دو جزء مهم ديگر به نام مديريت دانش مشتري و بازارايابي صداي مشتري توجه کرد.
با استفاده از روش توصيفي- همبستگي کاربرد نقش ميانجي استراتژي تمايز در ارتقاي عملکرد کسب وکار باشگاه هاي ورزشي با تأکيد بر بازاريابي صدا و مديريت دانش مشتري مورد بررسي قرار گرفته است .
1 Delta Model 2 Arnold Hax 3 Nicolas Majluf 81 در واقع وظيفه بازاريابي برقراري ارتباط ميان سازمان و مشتري و انجام معاملات است که هم انجام معاملات را براي سازمان تسهيل ميسازد و هم با انتقال نظرات مشتريان به داخل سازمان زمينه را براي اتخاذ تصميمات راهبردي جهت بهبود عملکرد فراهم ميکند، از اين رو کسب وکارهاي ورزشي ميتوانند با به کارگيري روش هاي بازاريابي جديد مثل بازاريابي صداي مشتري، استراتژي تمايز و مديريت دانش مشتري در جهت هرچه بهتر عمل کردن عملکرد کسب وکار خود در هر دو بخش عملياتي و مالي گام بردارند [١٥].
تحليل مسير نشان داد که مديريت دانش مشتري داراي اثر مستقيم و معناداري بر استراتژي تمايز، بازاريابي صداي مشتري و عملکرد کسب وکار باشگاه هاي ورزشي است .
The role of market orientation and innovation in customer performance with emphasis on brand internal management and differentiation strategy, Kharazmi University.