چکیده:
پژوهش حاضر با هدف صورتبندی مفهوم جهانیسازی و تحلیل وضعیت نظام آموزشعالی برای مواجههی با آن انجام شد. با تنویر مفهوم جهانیسازی و شناخت لایههای بنیادین آن میتوان نگاه عمیقتری به چگونگی پدیداری آن در نظام آموزشعالی ایران داشت و به چشماندازی بهتر، برای آینده نائل آمد. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی و مبتنی بر پدیدارشناسی بود. انتخاب نمونه به شیوه هدفمند انجام شد. ملاک انتخاب افراد مشارکت کننده: اشتهار موضوعی در مجامع علمی و در سطوح ملی و بینالمللی، عضو هیأتعلمی بودن و دارا بودن حداقل یک اثر مکتوب در زمینه جهانیشدن یا جهانیسازی بود؛ بر این اساس با 19 نفر از متخصصان، مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. تعداد نمونه بر اساس اشباع نظری بود. متن تمامی مصاحبهها مورد تحلیل اولیه قرار گرفت، مصاحبههایی که در ذیل باور «جهانیسازی با تمرکز بر تهدیدات» قرار داشت با استفاده از روش تحلیل لایهای علّی ساختشکنی شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که از نگاه این متخصصان، بروز جهانیسازی در نظامهای آموزشعالی ایران در لایه مسأله عینی، افزایش بیکاری و مهاجرت چشمگیر تحصیلکردهها، افزایش تعداد مقالهها بدون توجه به مسائل بومی/ در لایه علل اجتماعی، همراهی و الگوگیری ناآگاهانه از نظامها و روندهای جهانی، اتخاذ شاخصهای علمی غیربومی/ در لایه گفتمان، تربیت دانشجویانی با تفکرات غربی و القای فرایندهای جهانی در دانشگاه که در لایه استعاره به نتیجه عدمتوانایی در ساخت یک ستون از عمارت عظیم جهانیسازی میرسد. سپس چهار سناریو برای آموزشعالی ایران ارائه شد.
This study aims to formulate the concept of globalization and analyze how higher education system in Iran faces the phenomenon. Understanding the concept of globalization and its underlying layers may provide for a deeper insight into how this phenomenon has emerged in higher education system in Iran. A phenomenological, qualitative approach was followed. A sample of experts’ was selected using a purposive sampling way. Inclusion criteria were expertise in higher education, being a faculty member and, at least, one written scientific work in the field of globalization. Semi-structured interviews with nineteen experts ensured the theoretical saturation. The text of all the interviews was analysed first, and the interviews, which were based on the belief that "threat-focused globalization," were deconstructed using the causal layer analysis method. At litany layer, it is reflected in increasing unemployment rate, massive immigration of graduates, and the growing number of academic, published articles failing to address the indigenous issues or applications. System causes mainly includes conforming and emulating global systems and trends and adopting global scientometrics indicators to evaluate scholarly performance of entities. At discourse layer, globalization is manifested in training and developing students with Western mentality and instilling global processes into local universities. The experts hold that higher education system of Iran has not played a role in building the pillars of the huge mansion of globalization, as a proposed metaphor to describe the phenomenon.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که از نگاه اين متخصصان ، بروز جهانيسازي در نظام هاي آموزش عالي ايران در لايه مسأله عيني، افزايش بيکاري و مهاجرت چشمگير تحصيل کرده ها، افزايش تعداد مقاله ها بدون توجه به مسائل بومي/ در لايه علل اجتماعي، همراهي و الگوگيري ناآگاهانه از نظام ها و روندهاي جهاني، اتخاذ شاخص هاي علمي غيربومي/ در لايه گفتمان ، تربيت دانشجوياني با تفکرات غربي و القاي فرايندهاي جهاني در دانشگاه که در لايه استعاره به نتيجه عدم توانايي در ساخت يک ستون از عمارت عظيم جهانيسازي ميرسد.
همچنين شواهد نشان ميدهد که نه تنها يک جو جهاني براي اصلاحات دانشگاه ها در سراسر جهان وجود دارد، بلکه حکمران هايي جهاني، اين جو را مديريت ميکنند و سازمان هاي بين دولتي در شکل دادن آموزش عالي جهاني از طريق تشويق انجام اصلاحات با اهداف خاص ، نقش کليدي ايفا ميکنند [٤٤]، پاپسکيو٣ نيز اظهار ميکند نبايد از جهانيسازي و عواقب آن در فرآيند برنامه ريزي استراتژيک و يا توسعه سياست هاي دانشگاهي غافل بود [٤٢].
وي در اين مطالعه ، جهانيسازي و شيوه هاي مديريت ، نظام هاي رتبه بندي جهاني، بين الملليسازي، شاخص هاي تضمين کيفيت ، روش هاي کارآفريني و رقابتي براي دانشجويان بين المللي در دانشگاه ها ملي و جهاني را مورد تحليل قرار داده است .
An analysis on localization and internationalization of universities curriculum in the globalization Era. Journal of Iran Cultural Research, 4(4), 1-24.