چکیده:
با گسترش پارادیم نوآوری باز به عنوان پارادایم غالب در مدیریت نوآوری، اهمیت ظرفیت جذب دانش بیش از پیش آشکار گشته است. هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تاثیر ظرفیت جذب دانش بر نوآوری استراتژیک است، ضمن اینکه این پژوهش بررسی میکند که رقابتپذیری و انعطافپذیری استراتژیک چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. روش تحقیق پژوهش، کمی و به صورت پیمایش است که با ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان ایرانی شرکتکننده در هفتمین نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری (INOTEX) در تابستان 1397 است که عمدتا نوپا بوده و شامل 240 شرکت میباشند که بر اساس فرمول کوکران 144 شرکت به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پس از بررسی روایی و پایایی دادههای گردآوری شده، به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت، مشخص شد که ظرفیت جذب دانش بر نوآوری استراتژیک موثر است. همچنین رقابتپذیری و انعطافپذیری استراتژیک در رابطه بین ظرفیت جذب دانش و نوآوری استراتژیک، نقش تعدیلگری ایفا میکند و شدت رابطه را افزایش میدهند. با توجه به نتایج بدست آمده میتوان دریافت که در دنیای رقابتی امروز، سازمانهایی که توانایی برنامهریزی با رویکرد رقابتی داشته و به انعطافپذیری استراتژیک در ایجاد انطباق با شرایط در زمانهای مختلف توجه مینمایند، بهتر میتوانند در مسیر نوآوری گام بردارند.
With the expansion of the open innovation paradigm as the dominant paradigm in innovation management, the importance of knowledge absorption capacity has become more and more evident. The main purpose of the present research is to analyze the effect of knowledge absorption capacity on strategic innovation, while this study examines the role that competitiveness and strategic flexibility play in enhancing or weakening this relationship. The research method is quantitative and surveys based on a questionnaire. The statistical population of the research is small and medium enterprises of Iranian students who participated in the 7th International Exhibition of Innovation and Technology (INOTEX) in the summer of 2018, which is mostly up-to-date and includes 240 companies, which were selected randomly by 144 companies based on Cochran's formula. After assessing the validity and reliability of the collected data, using the Smart PLS software, the correlation matrix, structural equation test and fit model test were analyzed. Finally, it was found that knowledge absorption capacity is effective in strategic innovation. Also, strategic competitiveness and flexibility in the relationship between knowledge absorption capacity and strategic innovation play a moderating role. According to the results obtained, it can be seen that in the competitive world of today, organizations that have the ability to plan with a competitive approach and have strategic flexibility in creating adaptation to conditions at different times, they can better take the path of innovation.
خلاصه ماشینی:
لذا لازم است در پژوهشي جامع ، نقش متغيرهاي تعديل گر در رابطه بين ظرفيت جذب دانش و نوآوري استراتژيک در ميان شرکت هاي کوچک و متوسط دانش بنيان ايراني بررسي شود، که نتايج آن ميتواند از منظر تئوريک و عملي براي پژوهشگران و مديران اين حوزه مفيد واقع شود.
آنان ١٢٠ نفر از مديران و اسناد بايگاني شده را مورد تحليل موضوعي قرار دادند و نتيجه گرفتند که شرکت مورد مطالعه بر نوآوري باز، به اشترکگذاري اطلاعات خارجي و همچنين بررسي و ارزيابي مستمر دانش نامطلوب در شبکه ها تمرکز دارد، که اين قابليت ها نشان دهنده رابطه مثبت ظرفيت جذب با نوآوري 1 Yongping 2Hughes & Wareham 194 باز بوده است ، زيرا هر دو بر قابليت جذب ايده هاي بيروني تمرکز داشتند.
با توجه به اين که پژوهش حاضر در جهت بررسي نوآوري استراتژيک و تأثير ظرفيت جذب بر روي آن خواهد بود، همچنين در اين بين ، نقش تعديل کنندگي متغيرهاي رقابت پذيري و انعطاف پذيري نيز لحاظ ميگردد، در ادامه به آن پرداخته ميشود.
The positive effects of relationship learning and absorptive capacity on innovation performance and competitive advantage in industrial markets.
Absorptive capacity, learning processes and combinative capabilies as determinants of strategic innovation”European management journal, 30, 57-73.
Investigating the Role of Knowledge Capturing Capacity on Innovative Performance of Organizations (Case Study: Pharmaceutical Companies and Insurance Companies Present in Tehran Stock Exchange), Journal of Business Management Perspective, 13, 79-102.
The moderating effect of innovative capacity on the relationship between real options and strategic flexibility, Industrial Marketing Management, 39, 1120-1127.