چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد اقتدار معلم در کلاس درس دانشگاهی و ترسیم مدلی توسعهیافته از مفهوم اقتدار معلم در کلاس درس بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع راهبرد اکتشافی متوالی است. در مرحلة کیفی از روش تحلیل محتوا و در مرحلة کمّی از پژوهش «پیمایشی- توصیفی» استفاده شده است. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر در مرحلة کیفی 12 نفر از استادان باتجربه که بیش از 10 سال سابقة کار و از نظر دانشجومعلمان سرآمد تشخیص داده شدند، بهصورت هدفمند برای مصاحبة عمیق انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از کدگذاری استفاده شد. در نتیجه، 72 مفهوم، 18 مقولة محوری و 6 مقولة اصلی را احصا شد که عبارتاند از قدرت نهادی، قدرت عاطفی، قدرت شناختی، پویایی محیط، شوق یادگیری و تأثیر مولد. بر اساس دادههای بهدستآمده از بخش کیفی، پرسشنامهای ساخته شد و بین 285 نفر دانشجومعلم (215 مرد و 70 زن) که به روش تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شده بودند، توزیع و جمعآوری شد، سپس، دادهها با نرمافزارهای SPSS22 و Lisrel8.54 تحلیل شدند. نتایج مرحلة کمّی نیز نشان داد اقتدار معلمان (نهادی، شناختی و عاطفی) در کلاس درس تأثیر مولد بر دانشجومعلمان دارد. همچنین، اقتدار معلمان در کلاس درس از طریق پویایی در موقعیت یادگیری و شوق و ذوق یادگیری تأثیر مولد بر دانشجومعلمان داشته است. در نتیجه، مدل ترسیمشده بر اساس شاخصهای معادلات ساختاری از برازش نسبتاً خوبی برخوردار بوده است.
The purpose of this research was to identify the dimensions of teacher's Authority in the university classroom and to draw a developed model of the concept of teacher authority in the classroom. This study includes a mixed methods of sequential exploratory strategy. In the qualitative stage, the conventional content analysis method has been used and in the quantitative stage, "survey-descriptive" research has been used. The participants in the present study, in a qualitative phase, was the selected 12 experienced professors who had been recognized for more than 10 years of work experience and excelled in terms of students and teachers, and were purposefully selected for in-depth interviews. The Coding method was used to analyze the data. The results of 72 concepts included 18 pivotal categories and 6 main themes: institutional power, emotional power, cognitive power, environmental dynamics, learning enthusiasm, and productive impact. Based on the data obtained from the qualitative section, a questionnaire was developed and distributed and collected among 285 students (215 men and 70 women) who were randomly assigned to a relative class, then the data using Software Spss22 and Lisrel8.54 were analyzed... The findings of the qualitative section of the research showed that the dimensions of teachers' power in the classroom are three institutional, emotional and cognitive dimensions, which together with two variables of the dynamics of the environment and the enthusiasm and taste of learning in the student of science have led to productive effect. Also, in a quantitative study, the findings showed that teachers' power (institutional, cognitive, and emotional) in the classroom has a productive effect on student teachers. Also, Also, teachers 'authority in the classroom has had a productive effect on teachers' students through dynamism in learning situations and learning enthusiasm. Consequently, the structural equation model has a relatively been fitted based on the indices.
خلاصه ماشینی:
Student in Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran (Received: May 25, 2019; Accepted: July 25, 2020) Abstract The purpose of this research was to identify the dimensions of teacher's Authority in the university classroom and to draw a developed model of the concept of teacher authority in the classroom.
The findings of the qualitative section of the research showed that the dimensions of teachers' power in the classroom are three institutional, emotional and cognitive dimensions, which together with two variables of the dynamics of the environment and the enthusiasm and taste of learning in the student of science have led to productive effect.
Also, in a quantitative study, the findings showed that teachers' power (institutional, cognitive, and emotional) in the classroom has a productive effect on student teachers.
ارتباط انواع قدرت در کلاس با پويايي موقعيت يادگيري و شوق و ذوق دانشجويان براي يادگيري (يمني دوزي سرخابي، ١٣٩١، ص ٤٨) با تفسير شکل ١ و ملاحظات بالاتر بايد گفت که اقتدار معلمي با ترکيبي از قدرت معلمي معنا پيدا ميکند که نتيجۀ آن تأثير مولد است .
بر اين اساس و در ارتباط با يادگيري، توجه به شرايط محيط و زمينه هاي مربوط به آن ضرورت مييابد که در اينجا (مدل اقتباس شده ) آنچه زمينۀ تأثير مولد براي دانشجويان را فراهم کرده است ، چيزي نيست که شوق و ذوق يادگيري در کلاس درس و نيز فراهم کردن محيط پوياي يادگيري براي دانشجويان .
Special education teachers' relationships with students and self-efficacy moderate associations between classroom-level disruptive behaviors and emotional exhaustion.