چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی خودتوسعهای رهبران دانشگاهی انجام شده است. روش پژوهش کیفی بوده که بهاینمنظور، از فراترکیب و برای تأیید مدل از مصاحبه استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش فراترکیب 2670 سند علمی (شامل مقالات، کتابها، رسالهها و گزارشهای کاری) بود که 70 عدد از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شد. جامعه پژوهش در بخش مصاحبه، صاحبنظران رهبری دانشگاهی در دانشگاههای دولتی شهر تهران بودهاند که 13 نفر از آنان بهعنوان نمونه به روش هدفمند، انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از فیش فراترکیب و مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. برای تأمین اعتبار یافتههای پژوهش از ابزار حیاتی گلین (2006) و فرایند ساختیافته نگارش و تحلیل یافتهها استفاده شد. یافتههای فراترکیب به شناسایی پنج بعد کلیدی خودتوسعهای رهبران دانشگاهی ازجمله عوامل زمینهای فردی و سازمانی خودتوسعهای، فرایند و راهبردهای خودتوسعهای و درنهایت دستاوردهای خودتوسعهای منجر گردید که در مصاحبهها نیز تأیید و درنهایت، مدلنهایی خودتوسعهای رهبران دانشگاهی در 5 بُعد کلیدی، 24 مؤلفه و 49 زیرمؤلفه طراحی شد.
The purpose of this study was to develop a self-development model for academic leaders. The research method was qualitative and meta-synthesis and to confirm the model interviews were used. The research population consisted of 2670 scientific papers (including articles, books, dissertations and work reports), from which 70 were selected as sample. The research population in the interview section were experts in academic leadership at public universities in Tehran, 13 of whom were selected through purposeful sampling. A meta-synthesis questionnaire and a structured interview were used to collect data. In order to validate the research findings, the critical tool of Glynn (2006) and the structured process of writing and analyzing the findings were used. The meta-synthesis findings led to the identification of five key dimensions of self-development of academic leaders including individual and organizational contextual factors of self-development, self-development process and strategies, and ultimately self-development achievements, which were also confirmed in the interviews. Finally, self-development models of academic leaders were designed in five key dimensions, 24 components and 49 sub-components.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي فراترکيب به شناسايي پنج بعد کليدي خودتوسعه اي رهبران دانشگاهي ازجمله عوامل زمينه اي فردي و سازماني خودتوسعه اي، فرايند و راهبردهاي خودتوسعه اي و درنهايت دستاوردهاي خودتوسعه اي منجر گرديد که در مصاحبه ها نيز تأييد و درنهايت ، مدل نهايي خودتوسعه اي رهبران دانشگاهي در ٥ بعد کليدي، ٢٤ مؤلفه و ٤٩ زيرمؤلفه طراحي شد.
Zaccaro, Wood, & Herman 2 تمرکز خود را بيشتر بر خودتوسعه اي رهبران متمرکز نموده اند (بويس ، زاکـارو و ويسـکارور، ٢٠١٠: ١٥٩) که رهبران دانشگاهي نيز از اين قاعده مستثني نيستند، بلکه با چالش هـاي بيشـتري نسـبت بـه رهبـران سـاير سازمان ها ازجمله سازمان هاي تجاري مواجهند (سيديکو، آسلام ، خان و فاطيمـا١، ٢٠١١: ١٨٨).
براساس آنچه عنوان شد، پژوهش حاضر در پاسخ به اين سؤال کلـي انجـام شـده اسـت کـه خودتوسـعه اي رهبـران دانشگاهي چيست و از چه ابعادي تشکيل شده است ؟ 1.
Siddique, Aslam, Khan and Fatima 2.
Thompson, Constantineau, and Fallis 6.
در بخـش بعدي پژوهش به بررسي رابطه کيفيت خودتوسعه اي رهبر و اثربخشي او پرداخته شده است کـه نشـان داده است کيفيت خودتوسـعه اي رهبـر بـر اثربخشـي آن تأثيرگـذار اسـت و درنهايـت پـژوهش او بـه شناسـايي شکاف هاي پژوهشي درمورد کيفيت خودتوسعه اي رهبران پرداخته اسـت .
استخراج کدهاي باز مصاحبه (تأييدي و تکميلي) (رجوع شود به تصویر صفحه) 15 (رجوع شود به تصویر صفحه) 16 (رجوع شود به تصویر صفحه) 17 نتايج تحليل مصـاحبه هـا نيـز نشـان مـيدهـد کـه خودتوسـعه اي رهبـران دانشـگاهي حاصـل از تحليـل مصاحبه ها نيز ابعاد و مؤلفه هاي مدل فراترکيب را مورد تأييد قرار داده و بخش هايي به آن نيز افزوده است .
Self-development through Human Value Education.