چکیده:
حمل و نقل و مسایل اقتصادی مربوط به آن، نقش مهمی در هزینههای تولید کالاهای کشاورزی و قیمت تمام شدهی آنها ایفا میکند. ارایهی یک الگوی اقتصادی برای بهینهسازی حملونقل محصولات کشاورزی در جهت کاهش هزینههای مربوط، بر قیمت تمام شدهی این محصولات تاثیرگذار خواهد بود. این مطالعه با هدف ارایهی یک الگوی ریاضی حملونقل پویا برای تعیین برنامهی بهینهی حملونقل دانهی روغنی آفتابگردان از مناطق تولیدی و مبادی ورودی (به عنوان مراکز عرضه)، به کارخانههای روغنکشی (به عنوان مراکز مصرف) انجام شده است. تعداد مراکز تولید و عرضهی دانهی آفتابگردان در کشور 40 منطقه و تعداد مراکز مصرف آن 7 کارخانه است. این مطالعه بر اساس آمار و اطلاعات ماهانه و با استفاده از بستهی نرمافزاری LINGO انجام شده است. نتایج نشان داد که اجرای برنامهی پیشنهادی سبب صرفهجویی اقتصادی در هزینهی حملونقل دانهی آفتابگردان در کشور به میزان 436 میلیون ریال برابر با 8/ 11 درصد هزینهی حملونقل پرداخت شده در سال مورد نظر، میشود.
Transportation plays an important role in excessive costs and the price of final goods. For this reason, constructing an economic transportation model enables us to optimize various activities in transportation systems for agriculture products. This brings lower costs for consumers of products. The main objective of this study is to construct a dynamic linear programming transportation model in order to minimize the transportation costs of sunflower shipped from various supply regions to several pressing oil factories. There are 40 production centers as supply origins, and 7 factories as demanding centers for sunflower seeds in Iran. This study used the monthly data in 2004 based on the capacities of origin supplies, warehouse (and related monthly stock available in previous period and the amount of transferred shipment to next period), monthly consumption of demanding centers and related transportation costs. LINGO computer package was applied to solve the transportation model. Based on the comparison of optimal solutions of the model and the actual transformation costs, the transformation cost reductions for sunflower seeds was 436 million Rials that is 11.8 percent of the total transportation costs over the year.
خلاصه ماشینی:
این مطالعه با هـدف ارایه ی یک الگوی ریاضی حمل ونقل پویا برای تعیین برنامه ی بهینه ی حمل ونقل دانه ی روغنی آفتابگـردان از مناطق تولیدی و مبادی ورودی (به عنوان مراکز عرضه )، به کارخانه های روغن کشی (به عنوان مراکـز مـصرف) انجام شده است .
نتایج نشان داد که اجرای برنامه ی پیش نهادی سبب صرفه جویی اقتصادی در هزینـه ی حمـل ونقـل دانه ی آفتابگردان در کشور به میزان ٤٣٦ میلیون ریال برابر با ١١/٨ درصد هزینه ی حمل ونقل پرداخت شده در سال مورد نظر، می شود.
قیصری (١٣٧١) در یک بررسی برای برنامه ریزی و بهینه یـابی میـزان حمـل کـالا از مبـادی دریایی به سکونت گاههای مختلف کشور، با در نظر گرفتن ٦ مبدا ورودی و ٢٤ نقطه ی تقاضـا و با استفاده از الگوی حمل ونقل ساده به این نتیجـه رسـید کـه در صـورت اجـرای سـناریوی ١٢٥ پیش نهادی در سال ١٣٧٠، می توانست در حدود ٣٨/٤ میلیارد ریال صرفه جـویی اقتـصادی در هزینه ی حمل ونقل صورت گیرد.
در مطالعه ی دیگری که به وسیله ی میلان ٢ و هم کاران (٢٠٠٣) با عنوان حمل ونقـل نیـشکر در کشور کوبا صورت گرفت ، با استفاده از روش برنامه ریـزی خطـی بـه بررسـی چـه گـونگی کاهش هزینه ی حمل ونقل نیشکر از مناطق تولیدی به کارخانه ها پرداخته شده است .