چکیده:
هنر پیکرسازی یونانی، کاملترین و مناسبترین ریختِ تجسمی برای بیان امر الهی در دین هنری یونانی و انواع مشابه خود در ادیانِ پیشین و پسین است. در پیکرسازی یونانی صورت و محتوا به صورت متعادل و در تعامل با یکدیگرند، روح و مادّه هیچیک بر دیگری چیرگی ندارد. روح (امر الهی)، منزل مناسب خویش را پیکر انسانی تشخیص میدهد و این خودآگاهی از طریقِ «کارِ» هنرمند، بیان شده و نمایان میگردد. بنابراین خدایان ایدئال و آرمانی دین هنری، که در حماسههای یونانی متولد شده بودند، در هنر پیکرسازی، صورت عینی و انضمامی یافتند. در هنر پیکرسازی یونانی، روح از توحش پیشین دست کشیده و مدنیت را مناسبِ آزادی کرانمند خویش مییابد. بنابراین در پیکرسازی یونانی اتحادی بین خدا و انسان به دست میآید که هر یک را نیازمند دیگری میکند و انسان یونانی به خاطر رابطه حسّی بیواسطه با امر الهی احساس در خانه بودن دارد. هنر پیکرسازی با همکاری معماری (معبد)، نقش بیهمتایی برای تشکیل «ملت» در یونان عصر کلاسیک دارد. علاوه بر آن تنیافتگی خدا در دین هنری یونانی، زمینه را برای ظهورِ انسان- خدای مسیحی فراهم میآورد. با اینحال هنر پیکرسازی یونانی در بیانِ شایسته امر الهی نابسنده است، این نابسندگی به محدویتِ کلِّ هنر بر میگردد.
The art of Greek sculpture is the most complete and appropriate visual form of expression of the divine in the Greek art religion and similar types in the earlier and later religions. In Greek sculpture, form and content are in balance and interact with each other. The Spirit and the material have no dominion over one another. The spirit (divine) recognizes as its proper home the human body, and this self-consciousness is expressed and manifested through the “work” of the artist. Thus, the ideal gods of religious art, born in Greek epics, found an objective and concrete form in the art of sculpture. In art of Greek sculpture, the Spirit gives up its former savagery and finds civilization suitable for its finite freedom. Thus, in Greek sculpture, there is a union: between God and man, which makes each need another. And the Greek man feels at home because of his direct sensory connection with the divine command. The art of sculpture, in collaboration with architecture (temple), plays a unique role in the formation of the “nation” in classical Greece. In addition, God’s embodiment in Greek art religion provides the basis for the emergence of man-Christian God. However, the art of Greek sculpture in expressing the divine order is inherently flawed, and this inadequacy is due to the limits of art in the whole/art in general.