چکیده:
این پژوهش بر آن است که مولفههای شناختی رفتار اطلاعیابی درمانگران در تشخیص و درمان اختلالهای روانی را مورد واکاوی قرار دهد. بر این اساس، با توجه به توان بالای ابزارهای علوم عصبشناختی در واکاوی مولفههای شناختی در لحظه، از روش الکتروآنسفالوگرافی کمی استفاده شد. در ادامه، پنج نفر از درمانگران بهصورت نمونهگیری انتخابی، که تنوع مد نظر پژوهشگران را داشتند، انتخاب شده و در فرایند پژوهش قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها علاوه بر الکتروآنسفالوگرافی کمی از نرمافزار «مورائه» استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که امواج مغزی درمانگران در مراحل اول «کولثاو» بیانگر فعالیتهای گسترده شناختی است. هرچه درمانگران به سمت مراحل انتهایی حرکت کردند، از شدت این فعالیتها کاسته و جنبه هیجانات مغز غالب شد. بر مبنای یافتهها، بهترین مرحله جهت مداخله کتابدار برای راهنمایی و کمک به درمانگران در جهت ارائه اطلاعات، مرحله سوم «کولثاو» است. در نهایت، یافتههای پژوهش نشان داد که رفتار اطلاعیابی درمانگران در بخش کنشهای شناختی با مدل فراگرد جستوجوی اطلاعات «کولثاو» مطابقت دارد. در نتیجه، به نظر میرسد با تکیه بر ابزارهای نوین تولیدشده در چند دهه اخیر در حوزه علوم اعصاب و تکنولوژی اطلاعات بتوان شناخت بهتری از لحظه لحظه فراگرد رفتار اطلاعیابی درمانگران پیدا کرد و با کمک سامانههای هوشمند و شخصیسازیشده در لحظه مناسب، اطلاعات مناسب را به کاربران ارائه داد. این تحول میتواند گامی بلند در ارتقای رفتار اطلاعیابی و پیشرفت در حصول اطلاعات مورد نیاز برای کاربران در لحظه باشد.
This study is to explore the cognitive components of therapists’ information seeking behavior in the diagnosis and treatment of mental disorders. According to the high power of neuroscience tools in the analysis of immediate cognitive components, Quantitative Electroencephalography (QEEG) was used. Following, five of the therapists were selected by random sampling from a variety of researchers and entered in the research process. To gather data, some tools such as QEEG and Morae software were used. The findings showed that the brain waves of the therapists in the early stages of Kuhlthau’s ISP revealed extensive cognitive activities. As the therapists moved on to the final stages of Kuhlthau’s ISP, these cognitive activities diminished and the brain emotions overcame. Based on the findings, the best step for librarian intervention to guide and assist clinicians was stage 3 of Kuhlthau’s ISP. Also, findings indicated that the therapists’ information seeking behavior in the cognitive actions section was similar to the Kuhlthau’s ISP Model. Finally, it can be concluded that based on modern neuroscience and information technology tools, one can provide a better understanding of the up-to-the-minute process of therapists’ information seeking behavior, and due to smart and personalized systems , provide at the right moment, the appropriate information to the users. This evolution can be a major step in promoting information seeking behavior and advancing in the user information needs momently.