چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود. روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان به تعداد 650 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای حمایت سازمانی درک شده یاواس و باباکوس (2009) و عملکرد شغلی بابین و بالس (2004) استفاده شد. همچنین برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق رابطهی معنیداری را بین پنج بعد حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی نشان داد. در تحلیل رگرسیونی نیز نتایج نشان داد آموزش و توانمندسازی توان پیشبینی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی را دارند. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مسئولان و مدیران آموزش و پرورش و مدارس استان گلستان با حمایت سازمانی مناسب از معلمان تربیت بدنی، به بهبود عملکرد شغلی این معلمان کمک نمایند.
Objective: The purpose of this research work was to study the relationship between the
perceived organizational support and job performance of Golestan province Physical
Education teachers.
Methodology: The present work was a descriptive research of correlational type, and it was
done as a field study. The population of the study consisted of all the Physical Education
teachers of the Golestan province (N = 650) whose sample size was determined by the
Cochran formula and the random simple sampling method (n = 242). To collect data,
questionnaires of perceived organizational support (Yavas & Babakus, 2009) and job
performance (Bobbin & Boles, 2004) were used. Also to test the research hypotheses, the
Pearson correlation and the multiple regression methods were used.
Results: The findings showed that there were significant and positive correlations among the
five dimensions of perceived organizational support and job performance. Also in the
regression analyses, the results obtained showed that training and empowerment had the
ability to predict the Physical Education teachers’ job performance.
Conclusion: It is recommended to the Golestan province director of education and school
principals with proper organizational support of Physical Education teachers’ help to improve
the job performance of these teachers.
خلاصه ماشینی:
از سوي ديگر معلمان تربيت بدني به دليل تدريس درس تربيت بدني به دو شکل عملي و نظري، همـواره داراي مشـکلات خـاص خود ميباشند و حمايت از اين معلمان در محيط هاي کاري آنان ، ضمن افزايش کيفيت تدريس اين معلمـان مـيتوانـد موجـب شکل گيري پيامدهاي رفتاري مثبت از جمله ، رضايت شغلي و بهبود عملکرد شغلي در اين معلمان گردد؛ لذا با توجه به اهميـت موضوع پژوهش و وجود داشتن خلأهاي علمي در اين زمينه ، محقق به دنبال پاسخ به اين سـئوال اسـت کـه آيـا بـين حمايـت سازماني درک شده با عملکرد شغلي معلمان تربيت بدني استان گلستان رابطه معني داري وجود دارد؟ روش شناسي روش تحقيق حاضر به لحاظ هدف ، کاربردي و از جنبه جمع آوري داده ها توصيفي از نوع همبستگي است که به شکل ميداني بـه اجرا درآمده است .
نتايج تحقيق نشان داد که بين حمايت مديريت و عملکرد شغلي معلمان تربيت بدني استان گلستان ، ارتباط مثبت و معنيداري وجود دارد.
1363 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Studying Relationship between Perceived Organizational Support and Job Performance of Golestan Province Physical Education Teachers Nasser Bai Department of Physical Education, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran.
Received: 25 January 2017 Accepted: 24 May 2017 Abstract Objective: The purpose of this research work was to study the relationship between the perceived organizational support and job performance of Golestan province Physical Education teachers.
Studying Relationship between Perceived Organizational Support and Job Performance of Golestan Province Physical Education Teachers.