چکیده:
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی بین توانمندسازی کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران و خلاقیت با سبکهای رهبری در آن میباشد. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تعداد 800 نفر بود که شامل کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور بودند. حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران تعداد 260 نفر به دست آمد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بود، از شاخصهای آماری چون فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی، نخست با استفاده از آزمون ﮐﻮﻟﻤﻮﮔروف اسمیرنوف به بررسی فرض نرمال بودن دادهها پرداخته شد. سپس، به منظور بررسی روابط دو متغیره و آزمون فرضیات از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، استفاده شد. یافتهها: در بررسی رابطه بین توانمندی کارکنان و خلاقیت کارکنان ادارات تربیت بدنی بر اساس نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری ضریب مسیر بین توانمندی کارکنان و خلاقیت کارکنان برابر با 86/0 بود که این موضوع نشان دهنده ارتباط معنی دار بین این دو متغیر میباشد. در رابطه بین خلاقیت و سبکهای رهبری نیز رابطه مثبت و معناداری بین متغیرها برقرار بود. همچنین نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین متغیر توانمندی کارکنان و سبکهای رهبری در ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد کشور وجود دارد.
Objective: The purpose of this study was to investigate the causal relationship between the empowerment and the creativity of staff with leadership styles in physical education departments of Islamic Azad Universities in Iran.
Methodology: This research work was causal in terms of the applied purpose, and in terms of the nature of the work, it was conducted in a survey. The statistical population in this study was 800 people including all the staffs of the physical education departments in Islamic Azad Universities. The sample size was 260 by the Cochran formula. The questionnaires used in this research work were the Spritzer's Empowerment ones (1998), the Abedi Creativity Questionnaire (1984), and the Hersey-Blanchard Leadership Style Questionnaire (1986). In this work, for data analysis in the descriptive statistics section, statistical indicators such as frequency, percentage, mean, and standard deviation were used. In the inferential statistics section, structural equations were used to study the multivariate relationships and hypothesis testing.
Results: In the study of the relationship between the staff empowerment and the staff creativity in physical education departments, based on the results of structural equations, the path coefficient between the staff empowerment and the staff creativity was 0.86, which showed a significant relationship between these two variables. In the relationship between the creativity and leadership styles, there was a positive and significant relationship between the variables. Also the results obtained showed that there was a positive and significant relationship between the staff capability variable and the leadership styles in the physical education departments of the Azad University units.
Conclusion: Based on the findings of this research work, it is recommended that the officials, managers, and policy-makers of the physical education departments of the Islamic Azad Universities pay special attentions to the empowerment of staffs as increasing capability, the self-esteem of staff also increases, and this promotes the creativity among them. In the meantime, with the appropriate leadership style, these factors can be used to increase the performance and efficiency of the organization.
خلاصه ماشینی:
shm/١٠٢٢٠٤٤ نه صن يشاهود نشريه مديريت منابع انساني در ورزش دا عت ارتباط علي توانمندسازي و خلاقيت کارکنان با سبکهاي رهبري در ادارات تربيت بدني واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي ايران 3 حسن قاسمعليپور١*، علي زا رعي ٢ و فريده اشرف گنجويي ١.
دانشيار مديريت ورزشي دانشگاه آزاد اسلامي تاريخ دريافت : ١٣٩٤/١١/٢٠ تاريخ پذيرش : ١٣٩٥/٤/٥ چکيده هدف : هدف اين تحقيق بررسي رابطه علي بين توانمندسازي و خلاقيت کارکنان با سبک هاي رهبري در ادارات تربيت بدني واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي در ايران بود.
نتيجه گيري: با عنايت به يافته هاي پژوهش پيشنهاد ميشود، مسوولان ، مديران و سياست گذاران ادارات تربيت بدني واحدهاي دانشــگاه آزاد اســلامي، توجه خاصــي را به توانمندي کارکنان داشــته باشــند، زيرا با افزايش توانمندي عزت نفس کارکنان نيز افزايش پيدا ميکند و اين امر سبب شکوفايي خلاقيت در بين آنان ميشود که در اين بين با سبک رهبري مناسب ميتوان اين عوامل را در جهت افزايش کارايي و بهره وري سازمان سوق داد.
1699 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Causal Relationship of Staff Empowerment and Creativity of Physical Education Bureaus Staff with Style Leadership of Islamic Azad University Physical Education Course 3 Hasan Ghasem Alipour1, Ali Zarei2, and Farideh Ashraf Ghanjooei 1.
Associate Professor in Sport Management, Islamic Azad University Received: 9 February 2016 Accepted: 25 June 2016 Abstract Objective: The purpose of this study was to investigate the causal relationship between the empowerment and the creativity of staff with leadership styles in physical education departments of Islamic Azad Universities in Iran.
Causal Relationship of Staff Empowerment and Creativity of Physical Education Bureaus Staff with Style Leadership of Islamic Azad University Physical Education Course.